Předmět: Odborný text

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Odborný text
Kód předmětu KDU/OT
Organizační forma výuky Samostudium
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Co je teorie, k čemu slouží metodologie a jak používat teoretické koncepty o Bal, Mieke. "Working with Concepts," European Journal of English Studies 13.1 (2009): 13-23. 2) Otázka subjektu a jeho mizení v myšlení 20. a 21. století o Roland, Barthes. "Smrt autora" [1968], Aluze 6.3 (2006): 75-7. 3) Od reprezentace k performativu a afektivitě o Alphen, Ernst van. "Affective Operations of Art and Literature," RES: Anthropology and Aesthetics 53/54 (2008): 21-30. o Greenblatt, Stephen. "Rezonance a úžas" [1990], in Nový historismus. Ed. Jonathan Bolton. Brno: Host, 2007, 192-219. 4) Krize indexikality v současném umění o Conte, Pietro. "Mockumentality: From Hyperfaces to Deepfakes," World Literature Studies 11.4 (2019), 11-25. 5) Myšlení médií v postmediálním věku o Hediger, Vinzenz, and Miriam De Rosa. "Post-what? Post-when? A Conversation on the 'Posts' of Post-media and Post-cinema," Cinema&Cie 16.26/27 (2016): 9-20. o Magid, Václav. "Ozvěny špatného smíchu: postinternetové umění a kulturní průmysl," Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 8.17 (2014): 67-97. 6) Technologie a jejich průnik do imaginace o Kittler, Friedrich. "Úvod." Gramofon. Film. Typewriter [1986]. Praha: Karolinum, 2017, 11-34. 7) V síti posthumanismu a nového materialismu o Felski, Rita. "Context Stinks!" New Literary History 42.4 (2011): 573-591. Doporučená literatura Attridge, Derek, Jane Elliott (eds). Theory after 'Theory'. London: Routledge, 2011. Bal, Mieke, and Inge E. Boer (eds.). The Point of Theory: Practices of Cultural Analysis. New York: Continuum, 1994. Bal, Mieke. Travelling Concepts in the Humanities: A Rough Guide. Toronto: University of Toronto Press, 2002. Becker, Howard S. Writing for Social Scientists: How to Start to Finish Yourt Thesis, Book, or Article. 2nd edition. Chicago: The University of Chicago Press, 2007. Casetti, Francesco, The Lumi?re Galaxy. Seven Key Words for the Cinema to Come, New York: Columbia University Press 2015. Casetti, Francesco: Theory, Post-theory, Neo-theories: Changes in Discourses, Changes in Objects. Cinémas, 17.2-3 (2007): 33-45. Dvořák, Tomáš, ed. Epistemologie (nových) médií. Praha: NAMU, 2018. Gregg, Melissa - Seigworth, Gregory J. (eds.). "An Inventory of Shimmers." In The Affect Theory Reader. Durham: Duke University Press, 2010, 1-26. Grusin, Richard. "YouTube at the End of New Media," in Pelle Sickars - Patrick Vonderau (eds.). The YouTube Reader. Stockholm: National Library of Sweden, 2009, s. 60-67. Horn, Eva. 2007. "There Are No Media." Grey Room 29 (2007): 7-13. Jenkins, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006. Krämer, Sybille. 2015. Medium, Messenger, Transmission: An Approach to Media Philosophy. Trans. Anthony Enns. Amsterdam: Amsterdam University Press. Krtilová, Kateřina - Svatoňová, K. Medienwissenschaft: Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií. Praha: Academia, 2016. Manovich, Lev. The Language of New Media. Cambridge, MA: The MIT Press, 2001. Shaviro, Steven. Post-Cinematic Affect. New York: Zero Books, 2010. Siegert, Bernhard. 2015. Cultural Techniques: Grids, Filters, Doors, and Other Articulations of the Real. Trans. Geoffrey Winthrop-Young. New York: Fordham University Press. Vernallis, Carol. Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. New York: Oxford University Press, 2013.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Téma: Teorie, argument, diskuse Vyučuje: Mgr. Tomáš Jirsa, Ph.D. Pozn. Výuka probíhá 1x14 dní Cílem semináře je přivést studenty ke schopnosti samostatného a produktivního "close reading", tedy techniky detailní a kritické četby odborných textů z nejrůznějších oblastí humanitních disciplín. Kritické čtení, nepostradatelné jak pro studium teoretických i kulturních textů (knihy, audiovizuální díla, performance apod.), tak pro vlastní odborné psaní, zahrnuje několik klíčových postupů a kompetencí: 1) porozumění ústřednímu argumentu a schopnost diskutovat o něm; 2) pojmenování rétorických strategií textu (způsob argumentace); 3) vymezení základních konceptuálních, tematických i terminologických východisek textu; 4) schopnost komparovat klíčové teze, metodu a závěry textu s další odbornou literaturou; 5) kontextualizace konkrétního textu a analýza jeho odborného přínosu. Ambicí kurzu je rovněž tyto schopnosti prakticky realizovat, a to jak formou průběžného psaní synopsí, tak jejich následnou společnou diskusí. Důraz přitom bude kladen na aplikovatelnost teoretických konceptů, ale rovněž na dialog nad odborným směřováním jednotlivých studentů.
Pochopení a osvojení kritického close reading Zdokonalení odborné argumentace založené na analýze a konceptuálním myšlení Seznámení se s terminologií mnoha současných teoretických směrů Poznání hlubších a širších mezioborových souvislostí mezi audiovizuálními studii, filozofií a estetikou Zdokonalení dovedností v akademickém psaní a používání teoretických konceptů
Předpoklady
Ukončené bakalářské studium; zájem o současnou teorii a kulturu; chuť diskutovat, tříbit argumentaci a vystavit se tvůrčí kritice

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Průběžná četba a kritické studium zadaných materiálů Aktivní diskuse s účastníky kurzu Průběžná příprava odborných synopsí a jejich vzájemná diskuse Odevzdání synopse v angličtině Účast na semináři (min. 75 % docházky)
Doporučená literatura
  • Bennett, Tara. (2014). Showrunners: The art of running a TV show. London.
  • Bryant, A., Mawer, Ch. (2016). The TV Brand Builders. How to win audiences and influence viewers. London.
  • Carroll, Noël. (2008). On Criticism.
  • FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.
  • Kruml, Milan. (2013). Televize? Televize!. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019_2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -