Předmět: Oborová metodologie

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Oborová metodologie
Kód předmětu KDU/OMI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
  • Kazík Ondřej, Mgr.
  • Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Následuje obecné vymezení témat, specifikace probíhá vždy na začátku semestru. 1. Základní žánry odborných textů, metody a postupy při akademické reflexi problému ve společenských vědách 2. Metodologie, výzkumná perspektiva a argumentace - volba metod, stanovení hypotéz a výzkumné otázky, práce s teoretickými koncepty, určení výzkumného souboru, analýza dat, interpretace a závěry 3. Experimentální a neexperimentální výzkumné plány, typy kvalitativních výzkumů 4. Etnografie a autoetnografie 5. Aplikace naratologických postupů na různé typy vyprávění v rozhlase a televizi 6. Strukturalistické, sémiotické a poststrukturální možnosti analýzy televizního a rozhlasového artefaktu 7. Komparace a její využití v kombinacích s literární vědou, filmem, divadlem 8. Diskurzivní analýza a telecinematický diskurz 9. Zakotvená teorie 10. Současné trendy a tendence v audiovizuálních studiích: obrat k afektu, performativitě a tělesnosti Základní: BAZERMAN, Charles - BONINI, Adair - FIGUEIREDO, Débora (eds.). Genre in a Changing World. Colorado, 2009. BUTLER, G. Jeremy. Television: Critical Methods and Applications. Mahwah and London, 2007. CURTIN, Michael - SHATTUC, Jane. The American Television Industry. London, 2009. CRISSEL, Andrew. Understanding Radio. London, 1994. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2005. FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia, 2005. FAY, B. Současná filosofie sociálních věd.. Multikulturní přístup. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. HILMES, Michele - LOVIGLIO, Jason. Radio Reader. Essays in the Cultural History of Radio. London, 2002. MOTAL, Jan. Krása ve filmovém dokumentu. Brno, 2014. MOTAL, Jan (ed.) Nové trendy v médiích II: rozhlas a televize, Brno, 2012. OCHRANA, F. Metodologie vědy (úvod do problému). Praha: FSV a FF UK, 2008. ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Praha, 2012. PEREGRIN, J. Úvod do teoretické sémantiky. Principy formálního modelování významu. Praha: Karolinum, 1998. POPPER, K.R. Bída historicismu.Praha: OIKOYMENH, 2000. TONDL, L. Problémy sémantiky.Praha: Karolinum, 2006.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studující do oblasti teoretických přístupů, výzkumných strategií a metodologických perspektiv vhodných k analýze a interpretaci audiovizuálních a auditivních děl, kulturních institucí či mediálních průmyslů. Studující se jednak seznámí s teoretickými základy a kontextem vybraných strategií a interpretačních rámců, a jednak budou vedeni a vedeny k aplikaci, diskusi a rozvíjení daných přístupů a nástrojů nad konkrétním mediálním materiálem. Přednášková část sestává z krátkých úvodů do jednotlivých teoretických přístupů a konceptuálních rámců v oblasti audiovize, v seminářích pak studující formou průběžných úkolů aplikují teoretické poznatky na konkrétní kulturní objekty a audiovizuální formy. Vedle seznámení s nejrůznějšími analytickými a teoretickými přístupy předmět nabízí konkrétní rámce k metodologickému uchopení diplomových prací.
- Pochopení a osvojení kritického close reading odborných textů a mediálních objektů - Zdokonalení odborné argumentace založené na analýze a konceptuálním myšlení - Seznámení se s terminologií mnoha současných teoretických směrů - Poznání hlubších a širších mezioborových souvislostí mezi audiovizuálními studii, television studies a radio studies - Zdokonalení dovedností v akademickém psaní a používání teoretických konceptů
Předpoklady
Ukončené bakalářské studium; zájem o současnou teorii a kulturu; chuť diskutovat, tříbit argumentaci a vystavit se tvůrčí kritice.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Esej, Analýza výkonů studenta, Videoesej

Stěžejní důraz je kladen na četbu a kritické studium zadaných materiálů, porozumění odborným textům a následnou aktivní diskusi. Student v průběhu semestru čte a reflektuje odborné texty, zasílá position papers do systému moodle, obhajuje své teze v seminární rozpravě. - Průběžná četba a kritické studium zadaných materiálů - Aktivní diskuse s účastníky kurzu a vyučujícím - Průběžná příprava zadaných úkolů - Pravidelná a aktivní účast na přednáškách a semináři (min. 85 % docházky)
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -