Předmět: Modernity

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Modernity
Kód předmětu KDU/MOD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Modernity LS2025: Mgr. Jitka Pavlišová, Ph.D. Modernita je klíčovým pojmem v literární a kulturní vědě. Označuje jak výrazné časové období, zhruba od šestnáctého století do současnosti, tak specifickou kvalitu kulturní a sociální zkušenosti. Typicky moderní inovace - například ideologický koncept jedince, ekonomický princip trhu, politický princip národního státu, technologická medializace komunikace nebo literární žánr románu - sloužily k utváření základního rámce našeho současného světa. Modernita je vysoce dynamický útvar, který podléhá neustálé obnově a proměně: jinými slovy, vyznačuje se permanentní sebemodernizací. Zatímco však většina teorií konstruuje modernitu jako fenomén, který vznikl v Evropě a teprve později byl "exportován" do jiných částí světa, tento kurz napomáhá pojímat modernitu jako výsledek globální výměny a interakce a uvažuje o ní tedy v její extenzivní, pluralitní formě. Moderní společnosti, kultury a jednotlivé umělecké projevy oblasti performativních umění zejména 1. poloviny 20. století budou v kurzu sledovány především těmito jednotlivými prizmaty: -národní státy a národní kultury - komodifikace - sekularita - mediální revoluce - individualismus - tržní hospodářství - autonomizace umění - kolonialita - dynamické sociální a genderové role - estetizace každodennosti - rozlišování soukromé a veřejné sféry - racionalizace - vzestup a pád autora/génia - překládání kultur - sociální a geografická mobilita - flexibilní literární žánry - urbanizace - governmentalita - kulturní transfer a transformace - genderové problémy - neustálé sebepojetí modernizace a preference novosti - technická reprodukce uměleckého díla - populární kultury - vynalézání tradic - kontrakultury - migrace a diaspory - pirátské kultury - obnovený zájem o minulost. Obsahově budeme vycházet z eurocentricky orientovaného kánonu "divadelních reforem" 1. poloviny 20. století, jejích klíčových osobností a souborů, k nimž budeme následně vytvářet specifický koncept jejich "protinávrhu."

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem přednášky je představit současný historiografický přístup k vývojovým tendencím a stylovým proměnám světového divadla v první polovině 20. století (umělecká moderna a avantgarda). Důraz bude na sledování kontinuity stylových proměn, které ovlivnily rovněž divadelní kulturu v období tzv. neo-avantgardy (=druhá divadelní reforma) a její diverzifikaci. Studující získají zevrubný přehled o vývojových změnách performativních umění zejména 1. poloviny 20. století a zároveň budou schopni důsledné kontextualizace a konceptualizace jednoho z klíčových aspektů humanitních studií - modernity, mechanismy její konstrukce, dekonstrukce a rekonstrukce a koncepty s ní spjatými. Účelem kurzu tak není předložit jen zaužívané ukotvení této epistemologické kategorie dějin lidstva a jednotlivých kultur, ale naopak jej zásadně přehodnotit a revidovat pomocí dříve marginalizovaných, periférních entit a identit, jež však koncept modernity přirozeně spoluutvářely.
Studující získají zevrubný přehled o vývojových změnách performativních umění zejména 1. poloviny 20. století a zároveň budou schopni důsledné kontextualizace a konceptualizace jednoho z klíčových aspektů humanitních studií - modernity, mechanismy její konstrukce, dekonstrukce a rekonstrukce a koncepty s ní spjatými. Účelem kurzu tak není předložit jen zaužívané ukotvení této epistemologické kategorie dějin lidstva a jednotlivých kultur, ale naopak jej zásadně přehodnotit a revidovat pomocí dříve marginalizovaných, periférních entit a identit, jež však koncept modernity přirozeně spoluutvářely.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Závěrečný projekt

Pro studující zapsané pod kódem MOD je podmínkou úspěšného ukončení tohoto kurzu: účast na jednotlivých setkáních, aktivní zapojení do diskuze v seminární části kurzu, ústní zkouška na konci semestru. Pro studující zapsané pod kódem SSD3 je podmínkou úspěšného ukončení tohoto kurzu: účast na jednotlivých setkáních, aktivní zapojení do diskuze v seminární části kurzu, vypracování a prezentace jednoho z "protinávrhů" stávajícího kánonu uměleckých vývojových tendencí 1. poloviny 20. století.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -