Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
První lekce bude obecným exkurzem do problematiky managementu v kultuře a dění na tomto poli. V únoru a březnu si představíme aspekty dílčích složek, jež obnáší management kulturního projektu. V dubnu se zaměříme na dílčí aspekt vybraného vlastního projektu studenta/studentky, který budeme rozvíjet, posouvat dál (prezentace, rozbor a reflexe případových studií managementu vybraných kulturních projektů). Poslední setkání bude věnováno závěrečné evaluaci. Harmonogram: 1. lekce - Praxe kulturního managementu v ČR v současnosti (možnosti vzdělávání aj.) 2. lekce - Organizační struktura, strategické plánování, networking a spolupráce 3. lekce - Finanční řízení, Financování, Fundraising (typy zdrojů a jejich specifika, principy kulturního sponzoringu aj.) 4. lekce - Kde a jak se ucházet o žádost o dotaci? 5. lekce - Personalistika (modely vedení, dobrovolnictví v kultuře, profesionalizace, time management, aj.) 6. lekce - Dramaturgie (faktory tvorby konceptu kulturního programu aj.) + Práce s publikem 7. lekce - Marketing (plán a mix) 8. lekce - Public relations (tisková zpráva, sociální sítě, web, newsletter, partnerská nabídka, print, outdoor reklama, infografika aj.) + Guest and Audience service (sběr dat, znalost publika, ticketing aj.) 9. lekce + 10. lekce + 11. lekce - Prezentace, rozbor a reflexe případových studií managementu vybraných kulturních projektů 12. lekce - neprobíhá výuka - zadán samostatný úkol 13. lekce - Závěrečné vyhodnocení semináře
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je zprostředkovat nabytí praktických kompetencí managementu kulturního projektu se zvláštním ohledem na oblast živého umění, realizaci v lokalitě mimo městská centra, festivaly a neziskový kulturní sektor. Představeny budou manažerské principy na spektru od strategického plánování, přes personální řízení, fundraising, marketing až po sestavování rozpočtů a žádost o dotační podporu.
Studující se seznámí se zkušenostmi a požadavky reálné praxe živé kultury v různých oblastech. Pochopí v nich se odehrávající specifické procesy, seznámí se s profesní terminologií. V neposlední řadě má příležitost získat důležité kontakty vhodné pro získání stáže či zaměstnání.
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Závěrečný projekt
Podmínkou k získání zápočtu je předepsaná účast na semináři a aktivní zapojení se do diskuze, vypracování případných zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Bačuvčík, R. (2012). Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM.
-
BLAŽEK, Ladislav. Management?Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada. 2014.
-
Doležal Jan a kolektiv. Projektový management - Komplexně, prakticky a podle světových standardů, 2. vydání. Praha: Grada Publishing, Edice Expert. 2023.
-
Dvořák, J. (2005). Malý slovník managementu divadla: příručka pro organizátory, producenty, manažery, produkční, studenty a adepty studia divadla, kultury a umění. Praha: Pražská scéna.
-
Hagoort, Giep. (2009). Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT ? Karel Kerlický.
-
HÁŠA, Stanislav. (2016). Co je nového v managementu. Praha: Nová beseda.
-
Johnová, R. (2008). Marketing kulturního dědictví a umění: [art marketing v praxi]. Praha: Grada Publishing.
-
KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění. Praha: Institut umění - Divadelní ústav. 2009.
-
Machová, Adéla. Introduction to Management Skills for Artsts and Designers / Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry. Ústí nad Labem: FUD UJEP. 2021.
-
POLÁČEK, Vojtěch a POKORNÝ, Vít. Recyklované divadlo. Praha: Národní muzeum a Grada. 2015.
-
REKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru. Praha: Ekopress. 2010.
-
SMOLÍKOVÁ, Marta. Management umění. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová. 2008.
|