Předmět: Management kultury 2

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Management kultury 2
Kód předmětu KDU/MKDV2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bilík Petr, Mgr. Ph.D.
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V letním semestru 2024 předmět vyučuje Mgr. Magdalena Hruška, kontaktní osobou je Martin Bernátek. První lekce bude obecným exkurzem do problematiky managementu v kultuře a dění na tomto poli. V únoru a březnu si představíme aspekty dílčích složek, jež obnáší management kulturního projektu. V dubnu se zaměříme na dílčí aspekt vybraného vlastního projektu studenta/studentky, který budeme rozvíjet, posouvat dál (prezentace, rozbor a reflexe případových studií managementu vybraných kulturních projektů). Poslední setkání bude věnováno závěrečné evaluaci. Harmonogram: 1. lekce - 6. února: Praxe kulturního managementu v ČR v současnosti (možnosti vzdělávání aj.) 2. lekce - 13. února: Organizační struktura, strategické plánování, networking a spolupráce 3. lekce - 20. února: Finanční řízení, Financování, Fundraising (typy zdrojů a jejich specifika, principy kulturního sponzoringu aj.) 4. lekce - 27. února: Kde a jak se ucházet o žádost o dotaci? 5. lekce - 5. března: Personalistika (modely vedení, dobrovolnictví v kultuře, profesionalizace, time management, aj.) 6. lekce - 12. března: Dramaturgie (faktory tvorby konceptu kulturního programu aj.) + Práce s publikem 7. lekce - 19. března: Marketing (plán a mix) 8. lekce - 26. března: Public relations (tisková zpráva, sociální sítě, web, newsletter, partnerská nabídka, print, outdoor reklama, infografika aj.) + Guest and Audience service (sběr dat, znalost publika, ticketing aj.) 9. lekce - 2. dubna + 10. lekce - 9. dubna + 11. lekce - 16. dubna: Prezentace, rozbor a reflexe případových studií managementu vybraných kulturních projektů 12. lekce - 23. dubna: neprobíhá výuka - zadán samostatný úkol 13. lekce - 30. dubna: Závěrečné vyhodnocení semináře

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře je zprostředkovat nabytí praktických kompetencí managementu kulturního projektu se zvláštním ohledem na oblast živého umění, realizaci v lokalitě mimo městská centra, festivaly a neziskový kulturní sektor. Představeny budou manažerské principy na spektru od strategického plánování, přes personální řízení, fundraising, marketing až po sestavování rozpočtů a žádost o dotační podporu.
Studující se seznámí se zkušenostmi a požadavky reálné praxe živé kultury v různých oblastech. Pochopí v nich se odehrávající specifické procesy, seznámí se s profesní terminologií. V neposlední řadě má příležitost získat důležité kontakty vhodné pro získání stáže či zaměstnání.
Předpoklady
Žádné podmiňující předměty.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Závěrečný projekt

Podmínkou k získání zápočtu je předepsaná účast na semináři a aktivní zapojení se do diskuze, vypracování případných zadaných úkolů.
Doporučená literatura
  • Bačuvčík, R. (2012). Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM.
  • BLAŽEK, Ladislav. Management?Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada. 2014.
  • Doležal Jan a kolektiv. Projektový management - Komplexně, prakticky a podle světových standardů, 2. vydání. Praha: Grada Publishing, Edice Expert. 2023.
  • Dvořák, J. (2005). Malý slovník managementu divadla: příručka pro organizátory, producenty, manažery, produkční, studenty a adepty studia divadla, kultury a umění. Praha: Pražská scéna.
  • Hagoort, Giep. (2009). Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT ? Karel Kerlický.
  • HÁŠA, Stanislav. (2016). Co je nového v managementu. Praha: Nová beseda.
  • Johnová, R. (2008). Marketing kulturního dědictví a umění: [art marketing v praxi]. Praha: Grada Publishing.
  • KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění. Praha: Institut umění - Divadelní ústav. 2009.
  • Machová, Adéla. Introduction to Management Skills for Artsts and Designers / Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry. Ústí nad Labem: FUD UJEP. 2021.
  • POLÁČEK, Vojtěch a POKORNÝ, Vít. Recyklované divadlo. Praha: Národní muzeum a Grada. 2015.
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru. Praha: Ekopress. 2010.
  • SMOLÍKOVÁ, Marta. Management umění. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová. 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -