|
Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Jedna historie nebo více historií? Otázka pramenů ("nespolehlivý" pramen, orální historie atd.). 3.-4. Vztah historie a teorie - obecný úvod (zkoumaný materiál vs. teoretický koncept, aplikace, revize). 5.-6. Text vs. představení: vztah metodologie teatrologie, literární vědy a performativních studií; fenomén vs. Struktura. 7.-8. Nástroje kognitivní teatrologie: konceptuální metafora, konceptuální integrace, zrcadlové neurony. 9.-10. Teatrologie vs. kulturologie, sociologie, antropologie, politologie, religionistika aneb Kontext a co s ním. 11.-12. Jak vyprávět příběh divadla: otázka narativu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Smyslem kurzu je vysvětlit a předat studujícím základní heuristické a epistemologické postupy a návyky nutné pro práci s historickým teatrologickým materiálem. Postupně budou představeny a procvičeny uzlové body mechanismů zkoumání starších vrstev divadelní a performanční kultury, jako je problematika vztahu textu a představení, provázanost různých vědních disciplín s předmětem studia apod.
Po absolvování kurzu bude student schopen kriticky pracovat s různými typy pramenů, včetně orální historie, a chápat pluralitu historických narativů. Získá přehled o vztahu mezi historickým materiálem a teoretickým rámcem, porozumí metodologickým rozdílům mezi teatrologií, literární vědou a performativními studii. Seznámí se se základy kognitivní teatrologie a naučí se reflektovat divadlo v širších kulturních, sociálních a náboženských kontextech. Zvládne také základní principy narativního uchopení dějin divadla.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
- Docházka (75%) - Domácí práce (četba zadaných odborných a dramatických textů v českém a anglickém jazyce; zhlédnutí zadaných záznamů; poslech zadaných audioformátů) - Aktivní účast ve skupinové diskuzi - Závěrečný projekt (zpracování vybraného tématu pomocí vybrané metodologie)
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bal, Mieke. Travelling Concepts in the Humanities: A Rough Guide. Toronto: University of Toronto Press, 2002..
-
BALME, Christopher B. et al. (2017). A Cultural History of Theatre, I?VI.. London.
-
Fischer-Lichte, Erika. (2021). Úvod do divadelných a performatívnych štúdií. Bratislava.
-
FOUCAULT, Michel. (2016). Archeologie vědění. Praha.
-
McCONACHIE, Bruce et al. (2016). Theatre Histories: An Introduction. London.
-
MERENUS, Aleš, MIKULOVÁ, Iva, a ŠOTKOVSKÁ, Jitka (eds. (2019). Text a divadlo. Praha.
-
POSTLEWAIT, Thomas, a MCCONACHIE, Bruce A. (1989). Interpreting the Theatrical Past: Essays in the Historiography of Performance. Iowa.
-
ROUBAL, Jan (ed.). (2018). Divadlo v průsečíku reflexe: antologie současné polské divadelní teorie. Praha.
-
STORCHOVÁ, Lucie a kol. (2014). Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Praha.
|