Předmět: Historické metody výzkumu představení

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Historické metody výzkumu představení
Kód předmětu KDU/MHP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-2. Jedna historie nebo více historií? Otázka pramenů ("nespolehlivý" pramen, orální historie atd.). 3.-4. Vztah historie a teorie - obecný úvod (zkoumaný materiál vs. teoretický koncept, aplikace, revize). 5.-6. Text vs. představení: vztah metodologie teatrologie, literární vědy a performativních studií; fenomén vs. Struktura. 7.-8. Nástroje kognitivní teatrologie: konceptuální metafora, konceptuální integrace, zrcadlové neurony. 9.-10. Teatrologie vs. kulturologie, sociologie, antropologie, politologie, religionistika aneb Kontext a co s ním. 11.-12. Jak vyprávět příběh divadla: otázka narativu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Smyslem kurzu je vysvětlit a předat studujícím základní heuristické a epistemologické postupy a návyky nutné pro práci s historickým teatrologickým materiálem. Postupně budou představeny a procvičeny uzlové body mechanismů zkoumání starších vrstev divadelní a performanční kultury, jako je problematika vztahu textu a představení, provázanost různých vědních disciplín s předmětem studia apod.
Po absolvování kurzu bude student schopen kriticky pracovat s různými typy pramenů, včetně orální historie, a chápat pluralitu historických narativů. Získá přehled o vztahu mezi historickým materiálem a teoretickým rámcem, porozumí metodologickým rozdílům mezi teatrologií, literární vědou a performativními studii. Seznámí se se základy kognitivní teatrologie a naučí se reflektovat divadlo v širších kulturních, sociálních a náboženských kontextech. Zvládne také základní principy narativního uchopení dějin divadla.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

- Docházka (75%) - Domácí práce (četba zadaných odborných a dramatických textů v českém a anglickém jazyce; zhlédnutí zadaných záznamů; poslech zadaných audioformátů) - Aktivní účast ve skupinové diskuzi - Závěrečný projekt (zpracování vybraného tématu pomocí vybrané metodologie)
Doporučená literatura
  • Bal, Mieke. Travelling Concepts in the Humanities: A Rough Guide. Toronto: University of Toronto Press, 2002..
  • BALME, Christopher B. et al. (2017). A Cultural History of Theatre, I?VI.. London.
  • Fischer-Lichte, Erika. (2021). Úvod do divadelných a performatívnych štúdií. Bratislava.
  • FOUCAULT, Michel. (2016). Archeologie vědění. Praha.
  • McCONACHIE, Bruce et al. (2016). Theatre Histories: An Introduction. London.
  • MERENUS, Aleš, MIKULOVÁ, Iva, a ŠOTKOVSKÁ, Jitka (eds. (2019). Text a divadlo. Praha.
  • POSTLEWAIT, Thomas, a MCCONACHIE, Bruce A. (1989). Interpreting the Theatrical Past: Essays in the Historiography of Performance. Iowa.
  • ROUBAL, Jan (ed.). (2018). Divadlo v průsečíku reflexe: antologie současné polské divadelní teorie. Praha.
  • STORCHOVÁ, Lucie a kol. (2014). Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní