Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cyklus je rozdělen do několika samostatných výukových bloků. V souladu se současnými výukovými metody budou jednotlivé tematické bloky budou rozděleny na přednášku a navazující seminární část. Obsah a témata jednotlivých hodin jsou upřesněny v moodle kurzu na začátku semestru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednáškový cyklus se zaměřuje na nejaktuálnější trendy v soudobé divadelní praxi, stejně jako na stěžejní témata a otázky zkoumané v současné teatrologii. Důraz je kladen zejména na zkoumání divadelního umění v interdisciplinárních, intermediálních a interkulturálních souvislostech. Reflektuje především nejnovější zahraniční divadelně-performativní produkce a usiluje o jejich následnou charakterizaci a kontextualizaci v souvislosti s aktuálními divadelněvědními teoriemi.
Po absolvování tohoto předmětu si studující: - osvojí terminologii, základní historické milníky, osobnosti, soubory a skupiny v současném českém i zahraničním divadle, - osvojí si koncepty k porozumění a kritice současné divadelní kultury, - budou umět zařadit a vysvětlit nejnovější trendy v různých oblastech současného divadla v kontextu aktuálního vývoje.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá podmiňující kurzy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Předmět má komninované ukončení. Studující předmět ukončí rozpravou na téma týkající se některé z přednášek a v debatě prokážou znalost odučené látky a schopnost analyzovat jednotlivé fenomény českého a zahraničního divadla. Pro získání zápočtu před zkouškou zašlou seminární práci s náležitostmi odborného textu v rozsahu 10 ns (souvislé formulování myšlenek, abstrakt, využití české a zahraniční literatury).
|
Doporučená literatura
|
-
ČIRIPOVÁ, Dáša. (2020). Debris Company. Bratislava: Asociácia Corpus.
-
HAVELKOVÁ, Tereza. (2021). Opera as Hypermedium. Meaning-Making, Immediacy, and the Politics of Perception.. New York: Oxford University Press.
-
HRIEŠIK, Maja, Marta POLÁKOVÁ, Zuzana IVAŠKOVÁ a Bohdan SMIEŠKA. (2017). Súčasný tanec na Slovensku: Mapovanie stavu, financovania a podmienok pre tvorbu za obdobie 2010 - 2016. Bratislava.
-
JIŘIČKA, Lukáš. (2015). Dobyvatelé akustických scén : od radioartu k hudebnímu divadlu: Goebbels, Neuwirth, Ammer, Oehring.. Praha: NAMU.
-
Suk, Jan. (2021). Performing Immanence.. Berlin, Boston: De Gruyter.
|