Předmět: Kapitoly z dějin světového divadla

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Kapitoly z dějin světového divadla
Kód předmětu KDU/KDSD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Literatura: Povinná literatura ARONSON, Arnold. 2011. Americké avantgardní divadlo. Praha, AMU. BARBA, Eugenio a SAVARESE. 2000. Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. BRAUN, Kazimierz. 1993. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav. CARLSON, Marvin. 2016. Divadlo je krajšia jako vojna: nemecká divadelná réžia v druhej polovici 20. storočia. Bratislava: Divadelný ústav. Doporučená literatura BOTTOMS, Stephen J. 2006. Playing Underground: A Critical History of the 1960s Off-Off Broadway Movement. University of Michigan Press. BROOK, Peter. 1998. Prázdný prostor. Praha: Panorama. MILLER, J. G. 2007. Ariane Mnouchkine. Taylor & Francis Ltd. PILÁTOVÁ, Jana. 1990. Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium. Texty (První, Druhá a třetí část). Praha: PKS. PILÁTOVÁ, Jana. 2009. Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Praha.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Téma: Druhá divadelní reforma Přednáší: Mgr. Lukáš Kubina Cílem kurzu je poskytnout studentům ucelený přehled rozhodujících období a etap ve vývoji světového divadla v 2.pol. 20. století. Přednáška s řadou audiovizuálních doprovodných materiálů obsáhne téma světového divadla 2. poloviny 20. století v té oblasti, kterou můžeme obecně nazvat alternativní divadlo. Studenti získají základní přehled v tom, jak se proměnily jednotlivé divadelní složky a práce s nimi, postavení herce, režiséra i dramatického autora. Část výkladu je zaměřena na průřezová témata (čas a prostor, hraničnost divadla s performance a výtvarným uměním, divadelní antropologie, Broadway a její off-off scény, divadelní laboratoře), část se soustředí na biografii tvůrců a jednotlivých souborů (Living Theatre, Bread and Puppets, The Performance Group, Open Theatre, San Francisco Mime Troup, Teatr Laboratorium, Odin Teatret, Peter Brook, Richard Schechner, Peter Schumann, Robert Wilson, Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor, Arianne Mnouchkin, Eugenio Barba, Augusto Boal. Frank Castorf, Thomas Ostermeier).
Student po absolvování tohoto předmětu: - umí popsat hlavní milníky ve vývoji divadla po roce 1945, - zná důležité osobnosti a jejich dílo, - umí vysvětlit, v čem se divadlo této doby proměnilo a umí pojmenovat jeho specifika.
Předpoklady
Do předmětu se zapisují studenti, kteří již absolvovali nebo absolvují přehledovou přednášku z Dějin světového divadla 1, 2.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

Podmínky zkoušky: účast na přednáškách, aktivní participace, průběžné (písemné) testování znalostí, závěrečná zkouška formou ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • ARONSON, Arnold. (2011). Americké avantgardní divadlo.. Praha.
  • BRECHT, Bertolt. (1963). Divadelní hry, sv. 1. Praha: Odeon.
  • DIDI-HUBERMAN, Georges. (2011). Obrazy ? navzdory všemu. In PETŘÍČEK, Miroslav, ed. Obraz jako montáž.. Svět a divadlo.
  • ESSLIN, Martin et al. (1966). Smysl nebo nesmysl?: groteskno v moderním dramatu.. Praha: Orbis.
  • ESSLIN, Martin. (1966). Podstata, tradice a smysl absurdního divadla. Praha: SPN.
  • Fiebach, J. (1983). Od Craiga po Brechta. Bratislava.
  • FISCHER-LICHTE, Erika. (2003). Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav.
  • HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka - SPURNÁ, Helena. (2017). Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina - pravda, nebo mýtus?. Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře, roč. 20, 2017, č. 1, s. 88-121.
  • Hlavica, Marek. (2008). Performanční studia. Brno.
  • Hyvnar, J. (1996). Francouzská divadelní reforma. Praha.
  • JIŘIČKA, Lukáš. (2010). Identita v době otřesu: skici o současném polském divadle.. Praha: Akademie múzických umění v Praze.
  • KOVÁŘOVÁ, Klára. (2008). Posedlost divadlem/Evžen Sokolovský. Brno: JAMU.
  • Lehmann, Hans-Thies: . (2007). Postdramatické divadlo. . Bratislava .
  • Pörtner, P. (1965). Experimentální divadlo. Praha.
  • SCHNELLE, Barbora. (1998). Německé dokumentární drama a česká šedesátá léta. Divadelní revue, 1998, 9(1), s. 31-45.
  • SPURNÁ, Helena. (2004). Nástin vývoje inscenační praxe v operním divadle, in: SPURNÁ, Helena (ed.): Hudební divadlo jako výzva. Interdisciplinární texty.. Praha: Národní divadlo.
  • ŠTĚDROŇ, Petr. (2003). Německé vědomí a Židé. Svět a divadlo, 2003, 14(3), s. 64-73.
  • TRTÍLEK, Pavel. (2011). Specifika francouzského absurdního divadla.. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
  • TVRDÍK, Milan. (1987). Dramatická tvorba Petera Weisse. Praha: [s.n.].


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2015) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2015) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -