Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.2. Koncept kulturního představení (M. Singer) 3.4. Podoby a proměny divadelního a performančního prostoru: antické divadlo, simultánní jeviště, veřejná divadla raného novověku, R. Wagner, realistické divadlo, divadlo mimo divadelní budovy, prázdný prostor 5.6. Spektakularita a post-spektakularita v produkčních a inscenačních mechanismech: jevištní mašinerie a její funkce v předmoderním divadle, chudé divadlo, společnost spektáklu, teatralizace výstavnictví 7.8. (Ne)profesionání herectví v divadelních a kulturních představeních: herectví na Velkých Dionýsiích, dvůr Ludvíka XIV., vypravěčství v neevropských kulturách, politické herectví, sebeinscenace ve virtuálním prostoru 9.10. Tanec, tělesnost, pohybové divadlo: tanec jako součást náboženských a cyklických slavností, balet, neevropské taneční formy, tanztheater, eurytmika, tanec na TikToku 11.12. Ženy v historii divadelních a kulturních představení: absence žen v předmoderním divadle vs. reprezentace žen v dramatu, mimus, Hroswitha a Hildegarda, Isabella Andreini, Margaret Hughes, Vinette Carol; převleky proti genderu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Kurz uvede studující do problematiky produkce a inscenačních konvencí divadelních a kulturních představení od počátku dějin euroamerické kultury do začátku 20. století. V kurzu budou probírána a na příkladech z historie demonstrována následující témata: Koncept kulturního představení - Podoby divadelního a performančního prostoru - Spektakularita a post-spektakularita v produkčních a inscenačních mechanismech - (Ne)profesionání herectví v divadelních a kulturních představeních - Tanec, tělesnost, pohybové divadlo - Ženy v historii divadelních a kulturních představení.
Studující budou schopni pojmenovat a definovat základní aspekty divadelní produkce; na příkladech budou schopni vysvětlit jejich proměny od počátků euro-americké kultury po začátek moderní doby; budou schopni zmíněné informace odvodit z textu, audiovizuálního a performativního díla; a formulovat tyto znalosti ústně monologickým způsobem i v diskuzi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
- Docházka (75%) - Domácí práce (četba zadaných odborných a dramatických textů v českém a anglickém jazyce; zhlédnutí zadaných záznamů; poslech zadaných audioformátů) - Aktivní účast ve skupinové diskuzi
|
Doporučená literatura
|
-
BENNET, Susan. (2003). Theatre audiences: a theory of production and reception. London.
-
Debord, Guy. Společnost spektáklu. Praha: Intu, 2007.
-
ENDERS, Jody (ed.). (2017). A Cultural History of Theatre in the Middle Ages. LOndon.
-
FERJENTSIK WERNEROVÁ, Blanka et al. (2009). Tanec a společnost. Praha.
-
HENKE, Robert. (2017). A Cultural History of Theatre in the Early Modern Age. London.
-
MECHELE, Leon. (2017). A Cultural History of Theatre in the Age of Enlightenment. London.
-
REVERMANN, Martin. (2017). A Cultural History of Theatre in Antiquity. London.
-
SALTER, Chris. (2010). Entangled: technology and the transformation of performance.. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
-
ZARRILLI, Phillip B. (ed.). Theatre Histories: An Introduction. New York: Routledge. 2009.
|