Vyučující
|
-
Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy kurzu: 1) Co dělá teorie a proč klást umění filozofické otázky? Koncepty: filozofie umění; teoretický objekt; sebereflexivita; estetické pojmy Objekty: 1. Hiroshima mon amour (r. Alain Resnais, 1959) 2. Houba (r. Vít Janeček, 2000) 3. The Pervert's Guide to Cinema (presented by Slavoj Žižek) (r. Sophie Fiennes, 2006) Texty: 1. Culler, Jonathan. "What's the Point?". In The Point of Theory: Practices of Cultural Analysis. Ed. Mieke Bal and Inge E. Boer. New York: Continuum, 1994. 13-17. 2. Culler, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2002. 3. Casetti, Francesco, The Lumi?re Galaxy. Seven Key Words for the Cinema to Come. New York: Columbia UP, 2015. 2) Subjekt a jeho mizení v myšlení 20. a 21. století Koncepty: karteziánský subjekt; autorství; diskurz; stopa; index; dekonstrukce Objekty: 1. Sátántangó (r. Béla Tarr, 1994) 2. Week-end (r. Jean-Luc Godard, 1967) 3. A Zed and Two Noughts (r. Peter Greenaway, 1985) Texty: 1. Barthes, Roland. "Smrt autora" [1968], Aluze 6.3 (2006): 75-77. 2. Foucault, Michel. Slova a věci [1966]. Praha: Computer Press, 2007. 3) Mediální technologie, materialita komunikace a kulturní techniky Koncepty: technologicko-mediální apriori; šum; posthumanismus; reálno; medialita Objekty: 1. Passage ? l'acte (Martin Arnold, 1993): https://www.youtube.com/watch?v=t8nEBMVfDnw&ab_channel=MachineFilms2 2. Aphex Twin: Come to Daddy (r. Chris Cunningham, 1997) 3. Björk: All is Full of Love (r. Chris Cunningham, 2007) Texty: 1. Kittler, Friedrich. "Úvod." Gramofon. Film. Typewriter [1986]. Praha: Karolinum, 2017, 11-34. 2. Krtilová, Kateřina. "Dějiny médií a média dějin: Rozhovor s Bernhardem Siegertem." In Medienwissenschaft: Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií. Ed. Krtilová, Svatoňová. Praha: Academia, 2016. 4) Od reprezentace k události: afekt, tělesnost a performativita Koncepty: re-prezentace; obrat k afektu; afektivní operace; emoce; performativita; punctum Objekty: 1. Portréty Francise Bacona 2. Earl Sweatshirt: Chum (r. Hiro Murai, 2012) Texty: 1. Alphen, Ernst van. "Affective Operations of Art and Literature," RES: Anthropology and Aesthetics 53/54 (2008): 21-30. 2. Barthes, Roland. Světlá komora: Poznámka k fotografii. Praha: Fra, 2005 5) Afektivní formalismus Koncepty: formální afekt; asignifikantní intenzita; afektivní kompozice; atmosféra, OOO Objekty: 1. Rubber (r. Quentin Dupieux, 2010) 2. Funny Games (r. Michael Haneke, 1997) 2. Jlin: Carbon 7 (r. Joji Koyama, 2017) Texty: 1. Brinkema, Eugenie. The Forms of the Affects. Durham: Duke UP, 2014. 2. Anger, Jiří, and Tomáš Jirsa: "We Never Took Deconstruction Seriously Enough (On Affects, Formalism, and Film Theory): An Interview with Eugenie Brinkema." Iluminace: Journal of Film Theory, History, and Aesthetics 31.1 (2019): 65-85. 6) Myšlet umění v postmediálním věku Koncepty: hybridní pohyblivý obraz; posmediální situace; intermedialita; postinternet Objekty: 1. videoesej 2. Ribbons (Ed Atkins, 2014): https://vimeo.com/173930675 Texty: 1. Kim, Jihoon. Between Film, Video, and the Digital: Hybrid Moving Images in the Post-Media Age. New York: Bloomsbury, 2016 2. Hediger, Vinzenz - Miriam De Rosa. "Post-what? Post-when? A Conversation on the 'Posts' of Post-media and Post-cinema," Cinema&Cie 16.26/27 (2016): 9-20. 7) Současné otázky filozofie médií Koncepty: mizení vs. zjevování média; stopa; negativní teorie médií; ontologické operace Objekty: 1. Decasia (r. Bill Morrison, 2002): https://www.youtube.com/watch?v=zLqN4eZE8Pk&ab_channel=Jos%C3%A9MiguelMoura Texty: 1. Mersch, Dieter. "Tertium Datur: Úvod do negativní mediální teorie." In Medienwissenschaft. Ed. Krtilová, Svatoňová. Praha: Academia, 2016. 336-354.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je přivést studenty ke schopnosti detailní a kritické četby odborných textů z oblasti filozofie umění, mediální teorie a kulturní analýzy. Zaměříme se přitom na aktuální problémy filozofie a teorie umění, ale rovněž na otázku, jak vlastně umělecká díla a estetická média "myslí", k jakému myšlení nás stimulují a jaké nám k tomu poskytují konkrétní prostředky. Kritické čtení, nepostradatelné pro studium teoretických i mediálních textů, budeme prakticky realizovat, a to jak formou průběžného psaní synopsí, tak jejich následnou společnou diskusí. Důraz přitom bude kladen na obecnější filozofické otázky umění a kultury i aplikovatelnost konkrétních teoretických konceptů. Studijní materiály budou rozděleny na odborné texty a kulturní objekty, přičemž akcentována bude jejich vzájemná reflexe.
Studenti získají znalosti z oblasti umění a filozofie. Naučí se číst a rozumět odborným estetickým textům. Budou mít možnost diskutovat své argumenty a porovnat je jak s argumenty ostatních účastníků kurzu, tak i s argumenty českých a zahraničních odborníků.
|
Předpoklady
|
Ukončené bakalářské studium; zájem o současnou teorii a kulturu; chuť diskutovat, tříbit argumentaci a vystavit se tvůrčí kritice.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- Průběžná četba a kritické studium zadaných materiálů - Aktivní diskuse s účastníky kurzu a pedagogem - Průběžná příprava synopsí a jejich vzájemná diskuse - Účast na přednášce (min. 75 % docházky) - Zakončeno ústní zkouškou (pohovor nad vybranou literaturou a kulturními objekty) Povinná literatura Carroll, Noël. Philosophy of Art: A Contemporary Introduction. London, New York: Routledge, 1999. Casetti, Francesco, The Lumi?re Galaxy. Seven Key Words for the Cinema to Come, New York: Columbia University Press 2015. Culler, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2002. Elsaesser, Thomas, and Malte Hagener- Film Theory: An Introduction through Senses. London: Routledge 2010. Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha: Torst, 1994. Sibley, Frank. "Estetické pojmy." In: Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století. Ed. Vlastimil Zuska. Praha: Karolinum, 2003, s. 23-48. Walton, Kendall. "Kategorie umění" In: Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století. Ed. Vlastimil Zuska. Praha: Karolinum, 2003, s. 49-76. + Studijní texty v sylabu Doporučená literatura Attridge, Derek, Jane Elliott (eds). Theory after 'Theory'. London: Routledge, 2011. Bal, Mieke, and Inge E. Boer (eds.). The Point of Theory: Practices of Cultural Analysis. New York: Continuum, 1994. Bal, Mieke. Travelling Concepts in the Humanities: A Rough Guide. Toronto: University of Toronto Press, 2002. Brinkema, Eugenie. "(Nearly) Nothing to Express : Horror : some Tread : a Toroid." In How to Do Things with Affects: Affective Triggers in Aesthetic Forms and Cultural Practices. Ed. Ernst van Alphen and Tomáš Jirsa (Leiden: Brill, 2019). 81-98. Casetti, Francesco: "Theory, Post-theory, Neo-theories: Changes in Discourses, Changes in Objects." Cinémas, 17.2-3 (2007): 33-45. Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945-1990. AMU 2008. Dvořák, Tomáš, ed. Epistemologie (nových) médií. Praha: NAMU, 2018. Gregg, Melissa - Seigworth, Gregory J. (eds.). "An Inventory of Shimmers." In The Affect Theory Reader. Durham: Duke University Press, 2010, 1-26. Grusin, Richard. "YouTube at the End of New Media," in Pelle Sickars - Patrick Vonderau (eds.). The YouTube Reader. Stockholm: National Library of Sweden, 2009, s. 60-67. Horn, Eva. 2007. "There Are No Media." Grey Room 29 (2007): 7-13. Jenkins, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006. Krämer, Sybille. 2015. Medium, Messenger, Transmission: An Approach to Media Philosophy. Trans. Anthony Enns. Amsterdam: Amsterdam University Press. Krtilová, Kateřina - Svatoňová, K. Medienwissenschaft: Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií. Praha: Academia, 2016. Magid, Václav. "Ozvěny špatného smíchu: postinternetové umění a kulturní průmysl," Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 8.17 (2014): 67-97. Manovich, Lev. The Language of New Media. Cambridge, MA: The MIT Press, 2001. Petříček, Miroslav. Úvod do současné filozofie. Praha: Herrmann & synové, 1997. Petříček, Miroslav. Myšlení obrazem. Praha: Herrmann a synové, 2009. Shaviro, Steven. Post-Cinematic Affect. New York: Zero Books, 2010. Siegert, Bernhard. 2015. Cultural Techniques: Grids, Filters, Doors, and Other Articulations of the Real. Trans. Geoffrey Winthrop-Young. New York: Fordham University Press.
|
Doporučená literatura
|
-
Carroll, N. (1998). A philosophy of mass art. Oxford: Clarendon Press.
-
Dutton, Denis. (1979). "Artistic Crimes" in: The British Journal of Aesthetics 19, s. 302-341..
-
Koestler, Arthur. (1965). "The Aesthetics of Snobbery" in: Horizon 8, s. 50-53.
-
Kulka, T. (1994). Umění a kýč. Praha: Torst.
-
KULKA, Tomáš. (2004). Umění a falzum. Praha.
-
Novitz, David. (2006). "Spory o umění" in: Aluze 1, s. 134-145..
-
SIBLEY, Frank. (2003). "Estetické pojmy" in: Zuska, V. (ed.), Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století, s. 23-48.. Praha: Karolinum.
-
WALTON, Kendall. (2003). "Kategorie umění" in: Zuska, V. (ed.), Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století, s. 49-76.. Praha: Karolinum.
|