Vyučující
|
-
Hudac Nicholas David, Mgr. Ph.D.
-
Zach Ondřej, Mgr.
-
Kaplánková Barbora, Mgr.
-
Černík Jan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem kurzu bude společná debata nad jednotlivými texty a filmy, a práce ve skupinách na prezentacích dílčích témat s využitím povinné literatury a uvedených filmových děl. Povinná literatura: BAZIN, André. Co je to film? Praha: Čs. filmový ústav, 1979. 240 s. BOORSTIN, Jon. Tajemství filmové řeči: proč funguje americký film? Praha: Euromedia Group, 2019. BORDWELL, David. Poetics of Cinema. New York. Routledge, 2008. KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. VOGLER, Christopher. The writer's journey: mythic structure for writers.. Studio City: Michael Wiese Productions, 2007. MARTIN, Adrian. Mizanscéna a filmový styl. Praha: NAMU, 2019. KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a televizi. Praha: NAMU, 2016. CHION, Michel. Film, a Sound Art. New York: Columbia University Press 2009. Doplňující literatura: PLAZEWSKI, Jerzy. Řeč filmu. Praha: Orbis, 1967. CHION, Michel. Hlas ve filmu. Praha: NAMU, 2020. BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: NAMU, 2014. Filmy: Europa (Lars von Trier, 1991) Lost Highway (David Lynch, 1997) E.T. (Steven Spielberg, 1982) Kill Bill (Quentin Tarantino, 2003, 2004) Blood Simple (Coen Brothers, 1984) Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (F.W. Murnau, 1922)/Nosferatu the Vampyre (Werner Herzog, 1979) The Graduate (Mike Nichols, 1967) Dogtooth (Yorgos Lanthimos, 2009) Saltburn (Emerald Fennel, 2023) Sedmikrásky (Věra Chytilová, 1966) -WALTERS, James. Fantasy Film: A Critical Introduction. Berg Publisher. 2011. -FOWKES, Katherine A. The Fantasy Film (New Approaches to Film Genre). Wiley-Blackwell. 2010. -GRANT, Barry Keith. Film Genre from Iconography to Ideology. Wallflower Press. 2007 -GRANT, Barry (ed.). Film Genre Reader IV. University of Texas Press. 2012. -NEALE, Steve. Genre and Hollywood. Routledge.1988.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Ondřej Zach Řeč filmu S pojmem "filmová řeč" se můžeme v úzkém vymezení setkat zejména v souvislosti s jednotlivými technickými výrazovými prostředky, jež má film a jeho autor k dispozici. Jejich společné využití utváří to, co můžeme chápat jako filmový styl. V širším smyslu však o ní můžeme uvažovat jako o celém souboru prvků a postupů, technických, narativních i obsahových, jejichž prostřednictvím k nám film "promlouvá", tj. jakými komunikuje nějaký význam, emoci nebo estetický vjem. Když se je začneme snažit v konkrétních filmech rozpoznávat, umožní nám to podnikat výzkumné výpravy za autorskými strategiemi a udělat tak krok k úplně nové rovině diváckého zážitku - k přemýšlení o tom, co konkrétně způsobilo, že se nám ten který film tak (ne)líbil. A to je to, oč bychom se v tomto semestru mohli společně pokusit. Barbora Kaplánková - Žánrová teorie a fantasy film Seminář je zaměřen na představení klíčových tezí teorie filmových žánrů a procvičení několika základních přístupů k žánrové analýze. Budeme se věnovat žánrové ikonografii, sémanticko-syntaktickému přístupu k žánru, kontextuálně motivovaným proměnách žánru, i kritice žánrové teorie jako takové. Úkoly na jednotlivé hodiny sestávají z povinné četby a sledování filmů (primárně ze spektra žánru fantasy), na nichž si během semináře žánrovou analýzu vyzkoušíme.
Student se seznámí s momentálním stavem světové kinematografie a dynamickými tendencemi jednotlivých národních filmových kultur. Student nabude detailní poznatky o výstavbě a filmového díla v kontextu uměleckého druhu, stylu a žánru, které upotřebí v další praxi v oboru (kritika, odborná publicistika, dramaturgická činnost atd.).
|
Předpoklady
|
Absolvování KDU/FS1 Filmový seminář 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Účast na seminářích alespoň 75 % Domácí příprava (znalost povinné literatury a filmů) Diskuze v hodinách
|
Doporučená literatura
|
-
BAZIN, André. (1979). Co je film? . Praha.
-
BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. (2007). Spiritualita ve filmu. Brno.
-
Kučera, Jan. (2003). Střihová skladba ve filmu a televizi. Praha.
-
Monaco, James. (2004). Jak číst film. Praha.
-
Plazewski, Jerzy. (1967). Filmová řeč. Praha .
|