Vyučující
|
-
Hudac Nicholas David, Mgr. Ph.D.
-
Černík Jan, Mgr. Ph.D.
-
Zach Ondřej, Mgr.
-
Kaplánková Barbora, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Film a identita (Nicholas David Hudac - středa 15:00-16:30, Filmový sál) Film, televize a další audiovizuální díla (např. sociální média, streamovací média) jsou neuvěřitelně mocnými nástroji pro formování, utváření a udržování kulturních identit. Tyto identity mohou být genderové, politické, lingvistické nebo dokonce sexuální. Jak média, která konzumujeme, ovlivňují to, jak se identifikujeme, a jaké druhy identit se při konzumaci vizuálních médií vytvářejí? Film a kontext (Ondřej Zach - středa 15:00-16:30, Velká posluchárna) Filmové dílo i kritické texty, jež jsou o něm následně napsány, představují společně několikanásobnou výpověď o několika různých sociokulturních diskursech zároveň: mluví o době v níž dílo vzniklo, o době v níž o něm bylo psáno a nakonec i o tom, jak v době dnešní recepce chápeme společenské, ekonomické a kulturní kontexty doby jeho vzniku. V semináři se budeme věnovat teoretickým textům, které se věnují pohledu na film jako na výpověď o kulturních dějinách i kulturní, sociální a historické podmíněnosti takzvané filmové kritiky. Jako case-study použijeme kritické přijetí jednoho z níže uvedených audiovizuálních děl, které porovnáme s naším aktuálním pohledem na dílo i existující kritické texty. Mgr. Barbora Kaplánková - Animovaný film. Cílem je seznámit studenty se základy teorie a analýzy animovaného filmu. Bude krátce představena historie média, druhy animace včetně nastínění výrobních procesů, a různé způsoby uvažování o animaci. Budeme se věnovat vztahu animace, hraného filmu a žánru, rozdílu mezi ortodoxní a experimentální animaci, diskuzi autorství v kontextu animace, a metamorfóze a jejích významů v animaci, a okrajově také otázce CGI a speciálních efektů. Úkoly na jednotlivé hodiny sestávají z četby teoretických textů a sledování zadaných filmů. Náplň semináře včetně seznamu četby a filmů, a požadavky na jeho splnění, včetně způsobu ukončení budou upřesněny v úvodních hodinách kurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Student se seznámí s momentálním stavem světové kinematografie a dynamickými tendencemi jednotlivých národních filmových kultur. Student nabude detailní poznatky o výstavbě a filmového díla v kontextu uměleckého druhu, stylu a žánru, které upotřebí v další praxi v oboru (kritika, odborná publicistika, dramaturgická činnost atd.).
|
Předpoklady
|
Předmět je určen studentům v počátku studia a má mimo jiné podpořit motivaci sledovat aktuální dění světové a české kinematografie. Kompetence k osvojení - práce s primární literaturou - kontextualizace filmového díla - ústní prezentace
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na seminářích alespoň 75 % Domácí příprava (znalost povinné literatury a filmů) Diskuze v hodinách Vyhodnocení literatury (2-3 normostrany) Účast v diskuzním souboji + dodatečný úkol pro tým, který prohraje (5-7 normostran)
|
Doporučená literatura
|
-
(2010). Iluminace: časopis pro historii, teorii a estetiku filmu 22. Praha.
-
BALIO, Tino. (1995). Grand design: Hollywood as a modern business enterprise 1930-1939. Berkeley.
-
BECKMAN, Karen. (2014). Animating Film Theory. London.
-
BROŽ, Jaroslav, OLIVA, Ljubomír. (1963). Film je umění!. Praha.
-
HUTCHEON, Linda. (2012). Theory of Adaptation. London: Routledge.
-
McFarlane, Brian. (1996). Novel to Film. An Introduction to the Theory of Adaptation.
-
MUSSER, Charles. (1994). The emergence of cinema: the American screen to 1907.. Berkeley.
-
PIKKOV, Ülo. (2018). Animasofie: Teoretické úvahy o animovaném filmu. Praha.
-
SALT, Barry. (2009). Film style and technology: history and analysis.. London.
-
SCHATZ, Thomas. (1998). The genius of the system: Hollywood filmmaking in the studio era.. London.
-
Szczepanik, Petr. (2004). Nová filmová historie. Praha.
-
WELLS, Paul. (2019). Animation: Genre and Authorship. London.
-
WELLS, Paul. MOORE, Samantha. (2016). The Fundamentals of Animation. New York.
-
WELLS, Paul. (1998). Understanding Animation. New York.
|