Vyučující
|
-
Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Sýkora Michal, Mgr. Ph.D.
-
Černík Jan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Komparatistika - základní pojmy, vývoj disciplíny, - pojetí komparatistiky podle Angeliky Corbineau - Hoffmannové, - komparatistika jako dialogická teorie. Moderní koncept Petra V. Zimy. Hermeneutika - základní pojmy, - Schleiermacher a základy hermeneutiky jakožto nauky o porozumění uměleckému dílu, - vývoj hermeneutiky ve 20. století (Ricour, Gadamer). Osobnosti - Immanuel Kant, - Roman Ingarden, - Theodor W. Adorno, - Jan Mukařovský. Analytická a kontinentální tradice - inspirační zdroje, - oblasti zájmu, - metody a styl výkladu. Evoluční estetika - darwinismus a konsilience, - naturalizovaná věda o umění, - naturalizovaná teorie filmu. Neuroestetika - diváctví a percepce, - zrcadlové neurony, - neurocinematika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými inspiračními zdroji a myšlenkovými východisky filmových teorií v estetice a filosofii. Po absolvování by studenti měli být schopni identifikovat různé proudy myšlení o umění a přiřadit k nim filmově teoretické tradice. V přednáškách bude kladen důraz na hermeneutickou a komparatistickou linii, na významné osobnosti myšlení o umění, na rozdíly mezi analytickou a kontinentální estetikou a na neuroestetiku a evoluční estetiku.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
1) Znalost povinné literatury. 2) Úspěšné splnění závěrečné písemné zkoušky. Povinná literatura - Petr V. Zima: Komparatistika. In. Dalibor Tureček, ed.: Národní literatura a komparatistika. (Brno 2009) - Murray Smith: Film, Art, and the Third Culture: A Naturalized Aesthetics of Film. (Oxford 2017) Další literatura: - Angelika Corbineau - Hoffmannová: Úvod do komparatistiky. (Praha 2008) - Peter Szondi: Úvod do literární hermeneutiky. (Brno 2003) - Zofia Mitoseková: Teorie literatury. Historický přehled. (Brno 2010) - Uri Hasson et al.: Neurocinematics: The Neuroscience of Film. Projections 2008, č. 1, s. 1-26.
|
Doporučená literatura
|
|