Předmět: Dějiny TV vysílání A

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Dějiny TV vysílání A
Kód předmětu KDU/DTVVA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
  • Štoll Martin, prof. MgA. Ph.D.
  • Kazík Ondřej, Mgr.
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kapitoly z dějin televizního vysílání u nás Kurz se zaměřuje na vývoj televizního vysílání v Československu s důrazem na roli televize jako média v dějinném kontextu. Bude sledovat nejen zavádění vysílání v meziválečném Československu, ale zejména "porodní bolesti" při spouštění vysílání v 50. letech a následnou "dospělost" instituce, projevující se v její mimořádné roli při demokratizačním procesu let šedesátých. Dvacetiletí normalizace bude analyzováno jako pokus o nastolení "smlouvy" mezi režimem a mlčící většinou, pád režimu a složitá cesta k hledání náplně pojmu veřejná služba bude pojato jako dialog s komerčním světem televize. Smyslem kurzu není jen prezentace informací, ale i podnět k zamyšlení nad dějinami televize jako paralelními dějinami českého národa. 3 čtyřhodinové bloky: 7. 3. Než se spustí televize 21. 3. Zrození televize a televizního národa 9. 5. Od normalizační "smlouvy" k veřejné službě Zakončení předmětu: Analýza jevu (osobnosti, pořadu, institucionální složky, reakce diváků apod.) spojeného s dějinami televize u nás. Nejde o pouhé představení jevu, ale musí jít zejména o jeho kontextualizaci. Příklad: Osobnost: František Filip - kromě základních biografických údajů je třeba na srovnání tří jeho děl provést analýzu jeho tvorby, případně tvůrčí metody, práce s herci, volbu látky, míru autorství apod. Pořad: Pořad Volejte řediteli - charakteristika pořadu, zároveň jeho základní složky, analýza projevu V. Železného, verifikace jeho sdělení, opět minimálně na třech dílech (podle dostupnosti) Jev: fenomén televizní inscenace: Tři televizní inscenace, jejich zevrubná analýza a zejména komparace Jev: podpora kinematografie v 90. letech: analýza ročenek ČT ve vztahu k podpoře kinematografie a koprodukčních podílů na filmech do kinodistribuce Jev: dětské vysílání a jeho koncepce v 80. letech (s využitím Týdeníku Televize), atd. atd. Samozřejmě bude upřesněno. Rozsah cca 8 normostran

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
Výstupy z učení
V LS 2024/25 vyučuje prof. Martin Štoll Výuka probíhá ve 3 blocích: 7. 3., 21. 3. a 9. 5. Téma: Kapitoly z dějin televizního vysílání u nás V rámci blokové výuky se kurz zaměří na přehled vývoje a zajímavosti televizního vysílání v Československu a Česku.
Studující se naučí přistupovat k historickým podobám televizní tvorby v dobových socio-politických a ekonomických kontextech.
Předpoklady
Předmět nemá prerekvizity.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

aktivní účast na hodinách shlédnutí seznamu doporučené TV tvorby četba odborné literatury závěrečná práce dle zadání
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -