Vyučující
|
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
-
Štoll Martin, prof. MgA. Ph.D.
-
Kazík Ondřej, Mgr.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kapitoly z dějin televizního vysílání u nás Kurz se zaměřuje na vývoj televizního vysílání v Československu s důrazem na roli televize jako média v dějinném kontextu. Bude sledovat nejen zavádění vysílání v meziválečném Československu, ale zejména "porodní bolesti" při spouštění vysílání v 50. letech a následnou "dospělost" instituce, projevující se v její mimořádné roli při demokratizačním procesu let šedesátých. Dvacetiletí normalizace bude analyzováno jako pokus o nastolení "smlouvy" mezi režimem a mlčící většinou, pád režimu a složitá cesta k hledání náplně pojmu veřejná služba bude pojato jako dialog s komerčním světem televize. Smyslem kurzu není jen prezentace informací, ale i podnět k zamyšlení nad dějinami televize jako paralelními dějinami českého národa. 3 čtyřhodinové bloky: 7. 3. Než se spustí televize 21. 3. Zrození televize a televizního národa 9. 5. Od normalizační "smlouvy" k veřejné službě Zakončení předmětu: Analýza jevu (osobnosti, pořadu, institucionální složky, reakce diváků apod.) spojeného s dějinami televize u nás. Nejde o pouhé představení jevu, ale musí jít zejména o jeho kontextualizaci. Příklad: Osobnost: František Filip - kromě základních biografických údajů je třeba na srovnání tří jeho děl provést analýzu jeho tvorby, případně tvůrčí metody, práce s herci, volbu látky, míru autorství apod. Pořad: Pořad Volejte řediteli - charakteristika pořadu, zároveň jeho základní složky, analýza projevu V. Železného, verifikace jeho sdělení, opět minimálně na třech dílech (podle dostupnosti) Jev: fenomén televizní inscenace: Tři televizní inscenace, jejich zevrubná analýza a zejména komparace Jev: podpora kinematografie v 90. letech: analýza ročenek ČT ve vztahu k podpoře kinematografie a koprodukčních podílů na filmech do kinodistribuce Jev: dětské vysílání a jeho koncepce v 80. letech (s využitím Týdeníku Televize), atd. atd. Samozřejmě bude upřesněno. Rozsah cca 8 normostran
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
|
Výstupy z učení
|
V LS 2024/25 vyučuje prof. Martin Štoll Výuka probíhá ve 3 blocích: 7. 3., 21. 3. a 9. 5. Téma: Kapitoly z dějin televizního vysílání u nás V rámci blokové výuky se kurz zaměří na přehled vývoje a zajímavosti televizního vysílání v Československu a Česku.
Studující se naučí přistupovat k historickým podobám televizní tvorby v dobových socio-politických a ekonomických kontextech.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
aktivní účast na hodinách shlédnutí seznamu doporučené TV tvorby četba odborné literatury závěrečná práce dle zadání
|
Doporučená literatura
|
|