|
Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.2. Co je to divadlo v kultuře a jak ho zkoumáme: divadlo jako metafora a kulturní model (Platon, theatrum mundi, E. Goffman, společnost spektáklu). 3.4. Divadlo, rituál a moc: Velké Dionýsie, panovnické korunovace, divadelní cenzura, druhá divadelní reforma. 5.6. Dekolonizace a mezikulturní výměna v divadelní a performanční kultuře: zobrazování Jiného v předmoderním divadle (alžbětinské drama, barokní spektákly), Shakespeare a antická tragédie v režiích Yukio Ninagawy. 7.8. Role, maska, kostým a subverze v divadelních a kulturních představeních: římská palliáta, svátky bláznů, kjógen. 9.10. Divadlo v éře posthumanismu: (antropologický stroj) v představení, jiné-než-lidské aktérství (loutkové a objektové divadlo, Rimini Protokoll). 11.12. Aplikované divadlo: playback divadlo, dramaterapie, divadlo utlačovaných, museum theatre.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz uvede studující do problematiky vztahu divadelních a kulturních představení a společenského, politického a kulturního vývoje od počátku dějin euroamerické kultury až do dnešní doby.
Po absolvování kurzu bude studující vědět, co je to divadlo v kultuře a jak ho zkoumáme, rozumět pojmům rituál a moc ve vztahu k divadelní a performanční kultuře, popsat mechanismy dekolonizace a mezikulturní výměny v divadelní a performanční kultuře, koncepty role, masky, kostýmu a subverze v divadelních a kulturních představeních a aplikovaného divadla, a vysvětlit, jak operuje divadlo v éře posthumanismu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
- Docházka (min. 75%) - Domácí práce (četba zadaných odborných a dramatických textů v českém a anglickém jazyce; zhlédnutí zadaných záznamů; poslech zadaných audioformátů) - Aktivní účast ve skupinové diskuzi - Ústní zkouška
|
|
Doporučená literatura
|
-
Edited by Peter Marx. (2022). A cultural History of Theatre in the Age of Empire (1800-1920). Vol. 5.. New York, Bloomsbury Publishing.
-
ENDERS, Jody (ed.). (2017). A Cultural History of Theatre in the Middle Ages. LOndon.
-
FISCHER-LICHTE, Erika, JOST, Torsten, IRIS JAIN,Saskya (eds.). (2014). The Politics of Interweaving Performance Cultures. Beyond Postcolonialism. London, New York: Routledge.
-
GOFFMAN, Erving. (1999). Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě.. Praha : Ypsilon.
-
HANRATTY, Connor. (2021). Shakespeare in the Theatre: Yukio Ninagawa. London.
-
HENKE, Robert. (2017). A Cultural History of Theatre in the Early Modern Age. London.
-
MECHELE, Leon. (2017). A Cultural History of Theatre in the Age of Enlightenment. London.
-
NICHOLSON, Helen. (2014). Applied Drama: The Gift of Theatre. Bloomsbury.
-
REVERMANN, Martin. (2017). A Cultural History of Theatre in Antiquity. London.
-
STALPAERT et al. (eds.). (2021). Performance and Posthumanism. Palgrave MacMillan.
-
ZARRILLI, Phillip B. (ed.). Theatre Histories: An Introduction. New York: Routledge. 2009.
|