Předmět: Duchovní souvislosti filmu B

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Duchovní souvislosti filmu B
Kód předmětu KDU/DSFBK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černík Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
20. 2. (13:15 - 14:45) - Představení teorie Paula Schradera a ukázka její aplikace. 16. 3. (16:45 - 18:15), 27. 3. (10:45 - 12:15) - Rozprava nad vybranými filmy Majida Majidiho: Otec (1996), Božské děti (1997), Barva ráje (1999), Déšť (2001) Literatura: CHOVANEC, Andrej. Překračování determinace v hraných filmech Marko Škopa... K Transcendentnu. In: Film a doba 66, 2 / 2020, 13. 7. 2020, č. 2, 2020. s. 26 - 31. NOJOUMIAN, Amir Ali, Constructing Childhood in Modern Iranian Children's Cinema: A Cultural History, In: Casie Hermansson, Janet Zepernick (ed.), The Palgrave Handbook of Children's Film and Television. Palgrave Macmillan, 2019. SCHRADER, Paul. Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. Oakland: University of California Press, 2018.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Vyučuje: Andrej Chovanec Téma: Transcendentní styl v íránské kinematografii Předmět je věnován pojetí transcendentního stylu amerického teoretika Paula Schradera. Jeho přístup budou studenti uplatňovat na analýzu vybraných filmů íránského tvůrce Majida Majidiho.
Student je schopen vytvořit strukturovaný text analyzující umělecké dílo v oblasti filmu a televize. Student umí zhodnotit tvorbu z hlediska jejího distribučního zaměření a popřípadě i komerčních souvislostí. Má kompetence posoudit a formulovat dramaturgickou koncepci filmového díla.
Předpoklady
Zájem o dějiny lidstva, prehistorické umění, počátky kinematografie a umělecké myšlení v obecných duchovních souvislostech a ve vztahu k filmu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Znalost teorie Paula Schradera, vypracování seminární práce (5 NS) a rozprava nad probíranými filmy.
Doporučená literatura
  • Begiašvili, Arčil Fjodorovič. Filosofie a poezie. Praha.
  • BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. (2007). Spiritualita ve filmu. Brno.
  • BORDWELL, David - THOMPSONOVÁ, Kristin. (2007). Dějiny filmu. Praha.
  • Bordwell, David - Thompsonová, Kristin. (2011). Umění filmu. Praha.
  • BRESSON, Robert. (1998). Poznámky o kinematografu. Praha.
  • Eliade, Mircea. (1993). Mýtus o věčném navrátu. Praha.
  • SUCHÁNEK, Vladimír. (2002). Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr