Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
ANTICKÉ ŘECKÉ DIVADLO 1. Vztah divadla a rituálu (komedie); Velké Dionýsie; vztah divadla a společnosti + Aristofanés: Lysistrata 2. Spektakularita: divadelní prostor, maska + Sofoklés: Antigona ANTICKÉ ŘÍMSKÉ DIVADLO 3. Divadlo jako součást kulturního a ekonomického transferu; divadelní vs. performanční prostor + Plautus: Pseudolus 4. Divadlo jako tělesná praktika: pantomimus, mimus, antidivadelnost + Seneka: Faidra STŘEDOVĚKÉ DIVADLO 5. Vztah divadla a náboženství, otázka hranic jevů a žánrovosti: teatralizovaná liturgie, bilingvní hry, spektakularizace náboženského divadla - afektivita - zdivadelňování + Navštívení hrobu (Visitatio sepulchri) 6. Divadlo a moc: božítělové hry (mystéria) + Druhá pastýřská hra 7. Karnevalovost a subverze: svátky bláznů, frašky, Fastnachtspiely + Fraška o kádi 8. Ženy ve středověkém divadle a kulturních představeních: Hroswitha, Hildegarda, zbožné performance jeptišek + Hroswitha: Dulcitius RANÝ NOVOVĚK 9. Divadlo jako součást kulturních a ekonomických pohybů: humanismus (comedia erudita), rozvoj měst (vznik šlechtických a městských divadel), obchodu (moralita) a cestování (kočovné společnosti) + Machiavelli: Mandragora, Everyman 10. Proměny scénografie a divadelního prostoru, (anti)iluzivnost: vznik kukátkového divadla, perspektivní scénografie a posuvných kulisových mechanismů - spektakularizace vizuální stránky představení vs. nalezené performanční prostory 11. Repertoár vs. inovace: autos sacramentales + sacre rappresentazioni, alžbětinské drama, drama zlatého věku, Moliere, opera + Moliere: Misantrop 12. Shakespeare + Večer tříkrálový
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
ZS 2020 vyučuje dr. Eliška Poláčková Kurz představuje klíčové tendence, směry, události a osobnosti z historie světového divadla od počátku do roku 1400. Účastníci budou seznámeni zejména s tématy, jako je vztah textu a performance, vztah divadla a rituálu a divadelnost mimo institucionalizované divadlo v předmoderních kulturách; a s hlavními žánry, postavami a díly divadelní kultury v antice, ve středověku a na počátku raného novověku. Výuka bude probíhat prostřednictvím přednášek a vlastní četby.
Student se umí orientovat v zásadních vývojových etapách evropského divadla a dramatu, včetně vědomí souvislostí a kontinuity divadelního vývoje. Dokáže popsat vztah společnosti a divadla v jednotlivých etapách, zná historické proměny divadelního prostoru a scénografie, včetně vlivu na dramatiku a herecký styl. Student dokáže chronologicky seřadit jednotlivé tendence i žánrové linie v průřezu historických podob divadla, včetně proměn divadelního prostoru, a charakterizovat jejich funkce i význam s aplikací základní terminologie. Je schopen porovnávat časově vzdálené etapy divadelního vývoje, jejich vzájemné ovlivňování i kontinuitu a posoudit vliv historických podob divadla na současnou divadelní kulturu.
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty. Základní orientace v evropských vývojových epochách a evropské dramatice.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Ústní zkouška z odpřednášené látky a z doporučených dramat.
|
Doporučená literatura
|
-
Druhá pastýřská hra.
-
Everyman.
-
Fraška o kádi.
-
Visitatio sepulchri svatojiřského kláštera.
-
Aristophanes. Lysistrate.
-
Eva Stehlíková. (2005). Antické divadlo. Praha.
-
HILSKÝ, Martin. (2010). Shakespeare a jeviště svět. Praha.
-
Hroswitha. Dulcitius.
-
Moliere. Misantrop.
-
N. Machiavelli. Mandragora.
-
Plautus. Lišák Pseudolus.
-
SENECA. Faidra.
-
SHAKESPEARE, William. Večer tříkrálový.
-
Sofoklés. Antigona.
-
STEHLÍKOVÁ, Eva. (2005). Divadlo za časů Nerona a Seneky. Praha.
-
Zarrilli, Phillip B. (2006). Theatre Histories. An Introduction. New York/London.
|