Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní dramaturgické pojmy Česká divadelní dramaturgie po roce 1945 a zejména po roce 1989 Dramaturgické strategie ve světovém divadle od 70. let 20. století Dramaturgie olomouckých divadel: přednosti, slabiny, příležitosti, rizika Příprava vlastních lektorských textů a vystoupení: volba inscenace, volba formy, rešerše, zpracování Akce, evaluace a sebeevaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je pochopit proměny současné dramaturgické práce a vyzkoušet si lektorskou činnost ve spolupráci s Divadlem na cucky a Ateliérem Moravského divadla. V rámci semináře se studující seznámí s proměnami dramaturgické práce v českém a světovém divadle, zejména v kontextu postdramatického divadla. Také si osvojí dovednosti jak připravit lektorský úvod nebo doprovodný vzdělávací materiál k inscenaci.
Studující se naučí dívat na různé typy materiálů jako na potenciálního nositele nových současných významů, jejichž zdrojem je tvůrčí dramaturgická interpretace. Důraz bude kladen na vztah diskursivních a nediskursivích prvků a rozmanitost materiálů, stejně jako na vztah mezi (dramaturgickou) analýzou a interpretací. Studující se vycvičí ve skupinové a projektové práci, získají užší vazby v oblasti divadelního provozu a seznámí se s procesem tvorby dramaturgického plánu divadelní/kulturní instituce. Po absolvování kurzu budou znát základní mechanismy a problematiku vytváření dramaturgické koncepce a lektorských úvodů v divadle.
|
Předpoklady
|
Účast v semináři není podmíněna jiným předmětem.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Projektový a tvůrčí charakter práce v předmětu vyžaduje proaktivnost a ochotu dozvídat se nové věci, aktivně si vyhledávat informace, měnit své názory, postoje a rozhodnutí v diskuzi a uvažovat kreativně. Studující budou hodnoceni na základě aktivity a svých výkonů na hodině a výsledných lektorských výstupů. Součástí hodnocení bude také autoevaluace.
|
Doporučená literatura
|
-
CÍSAŘ, Jan. (2011). Česká divadelní tradice: mýtus, nebo živá skutečnost?.
-
DVOŘÁK, Jan. (2004). Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak: kapitoly k tématu realizace divadla.. Praha: Pražská scéna.
-
HORSÁKOVÁ, Monika, ed. a ZELINSKÝ, Miroslav, ed. (2020). Proměny dramaturgie: dramaturgie v off-line a on-line prostoru: (kolektivní monografie k současným uměleckým dramaturgiím).. Opava, Slezská univerzita.
-
JUNGMANNOVÁ, Lenka. (2015). Příběhy obyčejných šílenství: "nová vlna" české dramatiky po roce 1989.
-
JUST, Vladimír a kol. (2010). Divadlo v totalitním systému.
-
KÖNIGSMARK , Václav. (1991). Co s Trójským koněm po vítěz né bitvě?: Situace čes. divadla po r. 1989.
-
KOTTE, Andreas. (2010). Divadelní věda: úvod.
-
MALZACHER, Florian a WARSZA, Joanna (ed.). (2017). Empty Stages, Crowded Flats Performativity as Curatorial Strategy.
-
RHINE, Anthony. (2018). Theatre management: arts leadership for the 21st Century. London: Palgrave Macmillan.
-
ROMANSKA, Magda (ed.). (2015). The Routledge Companion to Dramaturgy.
-
TRENCSÉNYI, Katalin. (2015). Dramaturgy in the making: a user's guide for theatre practitioners. London: Bloomsbury Methuen.
|