Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1) Východiska první divadelní reformy jako inspirační zdroj nových tendencí v oblasti Performing Arts (Jitka Pavlišová) 2) Vývojové dispozitivy tance a fyzického divadla I. (Jitka Pavlišová) 3) Vývojové dispozitivy tance a fyzického divadla II. (Jitka Pavlišová) 4) Performance Art (Jitka Pavlišová/Lukáš Kubina) 5-7) Americké avantgardní divadlo (Lukáš Kubina) a. Living Theatre, Open Theatre b. Off-Off Broadway c. Augusto Boal, divadla sociální akce 8-10) Evropské alternativní divadlo (Lukáš Kubina) d. Jerzy Grotowski a Eugenio Barba e. Tadeusz Kantor a Cricot 2 f. Ariane Mnouchkine a další evropská divadla 11) Režisérské divadlo 2. poloviny 20. století (Claus Peymann, Frank Castorf, Thomas Ostermeier a další) (Lukáš Kubina) 12) Závěrečná diskuse (Lukáš Kubina) Literatura: Povinná literatura ARONSON, Arnold. 2011. Americké avantgardní divadlo. Praha, AMU. BARBA, Eugenio a SAVARESE. 2000. Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. BRAUN, Kazimierz. 1993. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav. CARLSON, Marvin. 2016. Divadlo je krajšia jako vojna: nemecká divadelná réžia v druhej polovici 20. storočia. Bratislava: Divadelný ústav. Doporučená literatura BOTTOMS, Stephen J. 2006. Playing Underground: A Critical History of the 1960s Off-Off Broadway Movement. University of Michigan Press. BROOK, Peter. 1998. Prázdný prostor. Praha: Panorama. MILLER, J. G. 2007. Ariane Mnouchkine. Taylor & Francis Ltd. PILÁTOVÁ, Jana. 1990. Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium. Texty (První, Druhá a třetí část). Praha: PKS. PILÁTOVÁ, Jana. 2009. Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Praha.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Téma: Druhá divadelní reforma Přednáší: Mgr. Jitka Pavlišová, Ph.D.; Mgr. Lukáš Kubina Cílem kurzu je poskytnout studentům ucelený přehled rozhodujících období a etap ve vývoji světového divadla v 2.pol. 20. století. Přednáška s řadou audiovizuálních doprovodných materiálů obsáhne téma světového divadla 2. poloviny 20. století v té oblasti, kterou můžeme obecně nazvat alternativní divadlo. Studenti získají základní přehled v tom, jak se proměnily jednotlivé divadelní složky a práce s nimi, postavení herce, režiséra i dramatického autora. Část výkladu je zaměřena na průřezová témata (čas a prostor, hraničnost divadla s performance a výtvarným uměním, divadelní antropologie, Broadway a její off-off scény, divadelní laboratoře), část se soustředí na biografii tvůrců a jednotlivých souborů (Living Theatre, Bread and Puppets, The Performance Group, Open Theatre, San Francisco Mime Troup, Teatr Laboratorium, Odin Teatret, Peter Brook, Richard Schechner, Peter Schumann, Robert Wilson, Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor, Arianne Mnouchkin, Eugenio Barba, Augusto Boal. Frank Castorf, Thomas Ostermeier).
Student po absolvování tohoto předmětu: - umí popsat hlavní milníky ve vývoji divadla po roce 1945, - zná důležité osobnosti a jejich dílo, - umí vysvětlit, v čem se divadlo této doby proměnilo a umí pojmenovat jeho specifika.
|
Předpoklady
|
Do předmětu se zapisují studenti, kteří již absolvovali nebo absolvují přehledovou přednášku z Dějin světového divadla 1, 2. Výhodou je, pokud student/ka absolvoval přednášku dr. Pavlišové o 1. divadelní reformě.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Podmínky zkoušky: účast na přednáškách, aktivní participace, průběžné (písemné) testování znalostí, závěrečná zkouška formou písemného testu
|
Doporučená literatura
|
-
ARONSON, Arnold. (2011). Americké avantgardní divadlo.. Praha.
-
BRECHT, Bertolt. (1963). Divadelní hry, sv. 1. Praha: Odeon.
-
DIDI-HUBERMAN, Georges. (2011). Obrazy ? navzdory všemu. In PETŘÍČEK, Miroslav, ed. Obraz jako montáž.. Svět a divadlo.
-
ESSLIN, Martin et al. (1966). Smysl nebo nesmysl?: groteskno v moderním dramatu.. Praha: Orbis.
-
ESSLIN, Martin. (1966). Podstata, tradice a smysl absurdního divadla. Praha: SPN.
-
FISCHER-LICHTE, Erika. (2003). Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav.
-
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka - SPURNÁ, Helena. (2017). Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina - pravda, nebo mýtus?. Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře, roč. 20, 2017, č. 1, s. 88-121.
-
Hlavica, Marek. (2008). Performanční studia. Brno.
-
JIŘIČKA, Lukáš. (2010). Identita v době otřesu: skici o současném polském divadle.. Praha: Akademie múzických umění v Praze.
-
KOVÁŘOVÁ, Klára. (2008). Posedlost divadlem/Evžen Sokolovský. Brno: JAMU.
-
Lehmann, Hans-Thies: . (2007). Postdramatické divadlo. . Bratislava .
-
Pörtner, P. (1965). Experimentální divadlo. Praha.
-
SCHNELLE, Barbora. (1998). Německé dokumentární drama a česká šedesátá léta. Divadelní revue, 1998, 9(1), s. 31-45.
-
SPURNÁ, Helena. (2004). Nástin vývoje inscenační praxe v operním divadle, in: SPURNÁ, Helena (ed.): Hudební divadlo jako výzva. Interdisciplinární texty.. Praha: Národní divadlo.
-
ŠTĚDROŇ, Petr. (2003). Německé vědomí a Židé. Svět a divadlo, 2003, 14(3), s. 64-73.
-
TRTÍLEK, Pavel. (2011). Specifika francouzského absurdního divadla.. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
-
TVRDÍK, Milan. (1987). Dramatická tvorba Petera Weisse. Praha: [s.n.].
|