Vyučující
|
-
Korda Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
-
Jedličková Jana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. hodina: 6.2. - Úvod (Bojda) 2. hodina: 13.2. - Rozhlasové technologie a proměna auditivního pole po digitalizaci (Hanáčková) 3. hodina: 20.2. - Média veřejné služby a jejich současná situace (Hanáčková) 4. hodina: 27.2. - Prehistorie televize: počátky technologie a média (Feikusová) 5. hodina: 5.3. - Institucionalizace televize a vývoj v USA a v Evropě (Feikusová) 6. hodina: 12.3. - Středoevropská literatura a rozhlas (Bojda) 7. hodina: 19.3. - Vývoj teoretického myšlení o rozhlase (Bojda) 8. hodina: 26.3. - Počátky TV v ČSR a ČST do 60. let (Bílá) 9. hodina: 2.4. - ČST v období normalizace (Bílá) 10. hodina: 9.4. - TV vysílání na našem území po revoluci, základ duálního systému (Bílá) 11. hodina: 16.4. - Video on demand: počátky a vývoj streamovacích platforem (Kadlecová) 12. hodina: 23.4. - AFO, neučí se! 13. hodina: Zápočtový týden, neučí se!
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem, Metody práce s audiovizí, Poslech
|
Výstupy z učení
|
Vyučující: Bojda, Hanáčková, Bílá, Feikusová, Kadlecová Cílem štafetové přednášky je představit vývoj a proměny především evropské a americké televizní kultury a televizního a částečně i rozhlasového průmyslu, od raných experimentálních fází až po současnou post-broadcasting éru, vykazující prvky zvýšené konvergence na úrovni technologií i obsahů. Technologie a institucionální rámce zde budou představeny jako aspekty, které mají zásadní vliv na estetiku, styl a divácké praktiky dnešních i historických publik, současně však bude snaha vyhýbat se determinismům jakéhokoli typu. Smyslem přednášky je vhodně doplnit hlubší představu o vývoji rozhlasového a televizního média, která pak může posloužit k lepšímu chápání dnešních dynamických změn mediální krajiny, včetně jejího potenciálního vývoje v blízké budoucnosti. Předmět je navázán na bakalářské státnicové otázky.
Studující se bude orientovat v technologickém vývoji sledovaných médií, stejně jako v institucionálních systémech televize a rozhlasu v různých rozhlasových a TV krajinách.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá žádné prerekvizity. Doporučuje se absolvovat Televizní a Rozhlasový seminář a Úvod do televize a rozhlasu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
- aktivní účast ve výuce (v diskuzích a na skupinové práci) - plnění dílčích úkolů (každý pedagog zadá alespoň jeden úkol vztahující se k jeho výkladu) - závěrečný písemný test v Moodle ověřující znalost odpřednášené látky (7. 5. 2024 - 1. řádný termín; absolventské ročníky - 16. 4. 2024) - výsledná známka z kolokvia je určena výsledkem závěrečného testu, k němu je připuštěn jen ten student, který splní všechny průběžné úkoly během semestru. Kdo dílčí úkoly nesplní, tomu nebude závěrečný test uznán!
|
Doporučená literatura
|
-
Castleman, Harry; Podrazik, Walter J. (2016). Watching TV: Eight Decades of American Television, Third Edition (Television and Popular Culture). New York.
-
Curtin, Michael; Shattuc, Jane. (2009). The American Television Industry (International Screen Industries).
-
Johnson, Catherine. (2019). Online TV.
-
Kruml, Milan. (2013). Televize? Televize!. Praha.
-
Lotz, Amanda. (2014). The Television will be revolutionized. New York.
-
Mittell, Jason. (2009). Television and American Culture. New York.
|