Předmět: Divadlo ve filmu,rozhlase a televizi

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Divadlo ve filmu,rozhlase a televizi
Kód předmětu KDU/DFRTK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Teorie audiovize, úskalí a přednosti mediální podoby živého divadla Teorie audiovize v souvislosti s přenosem divadelního představení na mediální nosiče. Obtížnost rekonstrukce a verifikace divadelního představení v čase a prostoru. Relativita heuristické fixace divadelní inscenace (v kontextu konceptu divadla jako setkání, události, účastenství, autenticity, tvořivosti). Možnosti zachycení inscenačně - režijní podoby představení. 2. Přednosti a omezení záznamu, posuny při intermediálním přenosu divadelního představení. Audiovizuální záznam divadelní inscenace versus umělecký dokument. 3. Divadlo ve filmu, film v divadle Filmové adaptace dramat (Král Oidipús, Médeia, Pygmalion, Moliére a další) ve všech filmových žánrech. Theatergraph, polyekran, Laterna magika a další pokusy o filmové dotáčky a filmové sekvence v rámci divadelního představení (od D 34 k Laterně magice). 4. Filmová dokumentace divadla (Kantorova Mrtvá třída). Shakespearovské adaptace (od Oliviera ke Greenwayovi). 5. Divadlo v rozhlase. Přenosy divadelních představení, vývoj "rozhlasového divadla" od mechanického převedení divadelního textu k rozhlasové hře. Poválečná etapa problematického "hledání rozhlasovosti", reprodukce divadelních inscenací, rozhlasové adaptace dramat. 60. léta 20. století v Československém rozhlase - Zlatá éra původní rozhlasové inscenace. Divadelní autoři píšící pro rozhlas a divadelní režiséři tamtéž režírující (A. Přidal, D.Fischerová, P. Rút, K. Steigerwald, V. Havel, A. Přidal, J. Honzl, E.F.Burian, J. Frejka, J. Henke, H. Kofránková). 6. Divadelní a rozhlasové herectví shody a rozdíly. Specifika rozhlasové režie. Současné konotace tématu (Fin Kennedy, Roland Schimmelpfennig). 7. Divadlo a televize. Tradice záznamů divadelních inscenací ve všech žánrech (činohra, balet, opera, opereta) možnosti a úskalí. Historický vývoj TV záznamů (od Semaforu k dnešním záznamům divadelních inscenací). Televizní magazíny o divadle (Kultura, Divadlo žije, Paradoxy současného divadla, Alternativní kultura). TV portréty herců, režisérů, scénografů (cykly Evropané, GEN). Speciální projekty, seriály, dokumenty o divadle. 8. Specifika snímání divadelní inscenace televizní kamerou. 9. Audiovizuální záznam jako intermediální transformace divadelního představení. Medialita divadla jako samostatný obor divadelní teorie. 10. Dokument versus adaptace - typologie filmových, rozhlasových a televizních záznamů divadelních představení z hlediska heuristiky a dokumentace divadla. Interaktivní možnosti současného internetu v oblasti dokumentace divadelních aktivit. 11. Společná recepce medializovaného divadelního představení. 12. Média a medialita divadla z pohledu sociologie divadla.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Kurz nastíní problematiku přenosu divadelní inscenace jako uměleckého artefaktu omezeného v čase i prostoru do médií 20. století: filmu, rozhlasu a televize. Popíše vstup audiovizuální techniky do organismu divadelní inscenace a reflektuje také žánr divadelní adaptace pro jednotlivá média, stejně jako heuristické a dokumentační aspekty mediálních výstupů pro divadlo.
Orientace v historickém i současném kontextu rozhlasu, divadelních adaptací pro rozhlas, film a televizi, rozvoj analytických a komparačních dovedností.
Předpoklady
Předpokladem je absolutorium teoretických předmětů z oblasti filmové, divadelní a rozhlasové teorie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Student odevzdá ve stanovených termínech 2 seminární práce (minimálně 5 a 8 NS). Na obě dostane zpětnou vazbu, hodnocení 2x max. 10 bodů (kritéria: dodržení zadání, stanovení cíle, jasný závěr, citační etika, literatura, stylistika a jazyk, kompaktnost práce z hlediska obsahu, odevzdání práce v termínu). Nevyhovující práce student podle komentářů školitelky přepracuje, hodnocení se v tom případě počítá z opravené verze. Ve 1. prezenčním semináři student samostatně prezentuje zadané téma. Hodnocení max. 10 bodů (kritéria: dodržení zadání, úroveň prezentace, zdroje). Hodnocení a termíny: prezentace na semináři 28.2. / 10 bodů odevzdání do 15.3. do 20:00 hod / 1. seminární práce - 10 bodů odevzdání do 19.4. do 20:00 hod / 2. seminární práce - 10 bodů odevzdání opravené práce do 10.5. do 20:00 hod Student tedy může za svou práci v semináři získat 30 bodů, minimum pro zisk zápočtu je 75%, tedy 22,5 bodů. Předmět je zavedený v moodle, všechny práce a úkoly se odevzdávají tam.
Doporučená literatura
  • Bilík, Petr (ed). (2000). Kontext(y) II. Litteraria. Theatralia. Cinematographica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Philosophica-Aesthetica 22.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • HUTCHEON, Linda. (2012). Teória adaptácie.. Brno, JAMU.
  • Motal Jan. (2012). Nové trendy v médiích 1, 2. Brno, Masarykova univerzita.
  • Štěrbová Alena. (1995). Rozhlasová inscenace. Olomouc, Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr