Předmět: Dějiny americké televize

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Dějiny americké televize
Kód předmětu KDU/DAMTV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Harmonogram výuky naleznete v moodlu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Metody práce s audiovizí
  • Příprava na zápočet - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výuka v LS 2024/2025: Cílem přednášky je poskytnout studujícím ucelený a kontextualizovaný přehled o povaze americké televizní krajiny. Předmětem kurzu budou jak témata spjatá s proměnami programování a dramaturgie pořadů, žánrovými a formátovými polohami fikční a faktuální tvorby a proměně televizních publik, tak institucionální charakter televize ve Spojených státech, politické a společenské vlivy na televizi či role internetu a technologické proměny daného média na současnou podobu televizního vysílání. Předpokládá se, že studující se budou přednášek aktivně účastnit, klást dotazy a na dotazy vyučující odpovídat. Stejně tak se předpokládá zevrubná obeznámenost s vybranými pořady americké televizní tvorby.
Studující se naučí kontextualizovat poznatky o americkém mediálním průmyslu a americké TV tvorby z pohledu historického vývoje.
Předpoklady
Předmět nemá prerekvizity. Je vhodný pro studující filozofické fakulty.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test, Videoesej

Formu si volí studující z následujících možností: 1. vytvoření odborné videoeseje v rozsahu 3 - 5 minut reflektující vybranou dějinnou etapu amerického TV vysílání, k videoeseji přikládá studující 2 - 3 nstr. obsahující stručný popis cíle videoeseje, kritiku pramenů a literatury, se kterou pracuje, řádně citovaný seznam užitých zdrojů a stručnou formulaci základních argumentů/tvrzení videoeseje, předpokládá se extenzivní znalost americké TV tvorby a využití odborné literatury 2. napsání odborné eseje v rozsahu 6 - 8 nstr. týkající se povahy TV vysílání ve vybrané dějinné etapě amerického TV vysílání, předpokládá se extenzivní znalost americké TV tvorby a využití odborné literatury 3. napsání analýzy vybraného amerického TV díla v kontextu vybrané dějinné etapy amerického TV vysílání (rozsah 6 - 8 nstr.), předpokládá se extenzivní znalost americké TV tvorby a využití odborné literatury Pozn. k práci se zdroji v moodle je se studujícími sdíleno extenzivní množství doplňujících zdrojů, předpokládá se nicméně, že studující jsou schopni si další zdroje dohledávat a pracovat i s takovými materiály, které jim sdíleny nejsou, vyžaduje-li to situace základní literatura kurzu je uvedena v anotaci, jedná se nicméně skutečně pouze o základ
Doporučená literatura
  • Barnouw, E. (1990). TUBE OF PLENTY.
  • Castleman, Harry; Podrazik, Walter J. (2016). Watching TV: Eight Decades of American Television, Third Edition (Television and Popular Culture). New York.
  • Curtin, Michael; Shattuc, Jane. (2009). The American Television Industry (International Screen Industries).
  • HEINS, M. (2007). NOT IN FRONT OF THE CHILDREN.
  • HILMES, Michele. (2003). THE TELEVISION HISTORY BOOK. LONDON.
  • Jenner, Mareike. (2018). Netflix and the Re-invention of Television.
  • Lichter, R. S., Lichter, L. S., Rothman, S. (1994). PRIME TIME. How TV portrays American culture..
  • Lotz, Amanda. (2014). The Television will be revolutionized. New York.
  • Lotz, Amanda. (2018). We Now Disrupt This Broadcast. How Cable Transformed Television and The Internet revolutionized.. Cambridge, London.
  • Marc, D., Thompson, R. J. (1992). PRIME TIME, PRIME MOVERS.
  • McDonald, K., Smith-Rowsey, D. (2016). THE NETFLIX EFFECT. NEW YORK.
  • Mittell, Jason. (2009). Television and American Culture. New York.
  • Moore, B., Bensman, M. R., van DYKE, J. (2006). PRIME-TIME TELEVISION.
  • PONDILLO, R. (2010). AMERICAs FIRST NETWORK TV CENSOR.
  • TROPIANO, S. (2002). THE PRIME TIME CLOSET.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -