Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Kritická geografie umění a studium avantgard ve střední Evropě 3.-4. Teorie avantgard: koncepce Petera Bürgera a jaké omezení 5. Avantgardy jako transnacionální hnutí: příklad futurismu a konstruktivismu v divadle 6. Odlišné pozice avantgard v nových regionech: Bělorusko, Maďarsko, Československo, Balkán 7. Sebeorganizace avantgard: výstavy, kongresy, časopisy 8. Bauhaus a jeho středoevropské členstvo 9. Estetika divadelních avantgard: scénografie, používání těla, montáž. 10. Avantgardní instituce a reforma uměleckého vzdělávání. 11. Divadelní avantgardy, migrace a exil. 12. Současná diskuse o studiu avantgard. 13. Závěrečná hodina a kolokvium.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující práce ve skupinách
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem historicky zaměřeného předmětu je představit, vysvětlit a společně prozkoumat podoby historických avantgard ve střední Evropě v první polovině 20. století. Studující získají znalosti o způsobech myšlení o historických avantgardních hnutích ve střední Evropě, osvojí si znalost základních fakt, osobností, souvislostí a jejich interpretací. Také budou schopni pracovat samostatně a týmově, procvičí a rozvinou své dovednosti v oblasti heuristiky i konceptualizace historických jevů. Avantgardy jsou v semináři chápány v jejich lokální mnohosti a mezinárodní provázanosti, jež se vymyká prostým rámcům národních dějin, politických periodizačních milníků nebo dichotomie centrum-periferie. Proto bude výklad založen na méně známých příkladech z baltských zemí, Polska, Rumunska, Bulharska, Balkánu, Ukrajiny. Známé avantgardistické -ismy budou nahlédnuty spíše z boku, z hlediska jejich lokálních mutací.
Studující: - získají základní znalosti o modernistické kultuře ve Středovýchodní Evropě, - dokáží vysvětlit estetické principy avantgardy v divadle, - pochopí na příkladu avant-gard vztahy mezi estetickou a společenskou modernizací a politikou. - procvičí se v četbě odborných i uměleckých textů v angličtině, - procvičí se ve skupinové práci a prezentačních dovednostech, - dokáží vysvětlit vztah mezi avantgardami, reformou uměleckého vzdělávání i význam nucené migrace pro globální dějiny umění.
|
Předpoklady
|
Zápis tohoto předmětu vylučuje zápis českojazyčného předmětu Divadelní avantgardy střední Evropy (DAE).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
- Docházka (min 75%), není nutné dokládat absenci lékařskou zprávou a podobně. - Domácí práce (četba zadaných odborných a dramatických textů v českém a anglickém jazyce; zhlédnutí zadaných záznamů; poslech zadaných audioformátů). Splnění zadaných úkol je podmínkou účasti v kolokviu. - Aktivní účast ve skupinové diskuzi. - Ústní zkouška a prezentace malého výzkumu.
|
Doporučená literatura
|
-
BÄCKSTRÖM, Per HJARTARSON, Benedikt (eds. (2014). Decentring the avant-garde. Amsterdam: Rodopi.
-
BENSON, Timothy O. et al. (2002). Central European avant-gardes: exchange and transformation, 1910-1930. Los Angeles: Los Angeles Count Museum of Art.
-
BRU, Sascha et al. (2009). Europa! Europa?. Berlin: De Gruyter.
-
Bürger, Peter. (1984). Theory of the Avant-Garde. Minneapolis: University of Minnesot.
-
Ciampi Matulová, Jitka et al. (2019). Devětsil 1920-1931. Prague: Prague City Gallery.
-
DOBÓ, Gábor and SZEREDI, Merse Pál (eds.). (2018). Local Contexts / International Networks: Avant-garde Journals in East-Central Europe. Budapest: Petöfi Literary Museum ? Kassák Museum.
-
Grojs, Boris. (1992). The total art of Stalinism: avant-garde, aestetic dictatorship, and beyond. Princeton: Princeton University Press.
-
IMRE, Zoltán and KOSIŃSKI, Dariusz (eds.). (2018). Reclaimed Avant-garde. Warsaw: ZRTI.
-
Jochmanová, Andrea a Petišková, Ladislava. Osvobozené divadlo: na vlnách Devětsilu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění. 2022.
-
Kosiński, Dariusz (ed.). (2023). A lexicon of the Central-Eastern European interwar theatre avant-garde. Warsaw: Zbigniew Raszewski Theatre Institute.
-
Vojvodík, Josef, ed. a Wiendl, Jan, ed. (2011). Heslář české avantgardy: estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908-1958.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta.
|