Předmět: Aktuální tendence v divadle

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Aktuální tendence v divadle
Kód předmětu KDU/ATD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: anglofonní experimentální divadlo, současné tendence v tanci a performance, performativita a divadelnost v politickém jednání, imerzivní a participativní divadlo.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
  • Exkurze - 1 hodina za semestr
  • Semestrální práce - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Vedoucí předmětu: Mgr. Lukáš Kubina, Ph.D. Přednáškový cyklus se zaměřuje na nejaktuálnější trendy v soudobé divadelní praxi, stejně jako na stěžejní témata a otázky zkoumané v současné teatrologii. Akcent je kladen zejména na zkoumání divadelního umění v kontextu interdisciplinárního, intermediálního a interkulturálního přesahu. Reflektuje především nejnovější zahraniční divadelně-performativní produkce a formy jejich reflexe a usiluje o jejich následnou charakterizaci a kontextualizaci v souvislosti s aktuálními divadelněvědními teoriemi.
Po absolvování tohoto předmětu si studující: - osvojí terminologii, základní historické milníky, osobnosti, soubory a skupiny v současném českém i zahraničním divadle, - osvojí si koncepty k porozumění a kritice současné divadelní kultury, - budou umět zařadit a vysvětlit nejnovější trendy v různých oblastech současného divadla v kontextu aktuálního vývoje.
Předpoklady
Předmět nemá podmiňující kurzy.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Studující se aktivně účastní přednášek a diskuse v seminářích. Bude vyžadováno, aby se studující připravovali na jednotlivé hodiny dle instrukcí vyučujících. Studující předmět ukončí rozpravou nad seminární prací, kterou zašlou 7 dní před konáním kolokvia. Seminární práce musí mít náležitosti odborného textu v rozsahu 5-7 ns (souvislé formulování myšlenek, abstrakt, využití české a zahraniční literatury). Doporučujeme zaměření práce předem konzultovat s vyučující/m jednoho z tematických bloků, případně s vedoucím předmětu Lukášem Kubinou.
Doporučená literatura
  • ARONSON, Arnold (ed.). (2017). The Routledge Companion to Scenography. Oxon, New York: Routledge, 2017. Part II: Scenographic theory and Criticism, p. 79?181.. Oxon, New York: Routledge.
  • ARONSON, Arnold. (2007). Pohled do propasti: eseje o scénografii.. Praha: Divadelní ústav.
  • HEMKE, Rolf, C (Hg.). Theater im arabischen Sprachraum/ Theatre in the Arab World. Recherchen 104. Berlin: Theater der Zeit.
  • JUNGMANNOVÁ, Lenka. (2014). Příběhy obyčejných šílenství: "Nová vlna" české dramatiky po roce 1989. Praha: Akropolis.
  • KUBUROVIĆ, Branislava a LOTKER, Sodja (ed.). (2018). Shared space: music, weather, politics: new approaches to scenography: Prague Quadrennial 2015e, p. 46?71. Prague: Arts and Theatre Institut.
  • KUNST, Bojana. (2015). Artist at Work: Proximity of Art and Capitalism.
  • KUPPERS, Petra. (2001). Deconstructing Images: Performing Disability, "Contemporary Theatre Review", Nr. 11.
  • MALZACHER, Florian. (2017). Feeling Alive: The Performative potential of curating. In: MALZACHER, Florian a WARSZA, Joanna (ed.) Empty Stages, Crowded Flats Performativity as Curatorial Strategy. Berlin: Alexander Verlag, p. 28?41.. Berlin: Alexander Verlag.
  • MITCHELL, David T, SNYDER, Sharon L. (2015). Disability as Multitude: Reworking Non-productive Labor Power. In The biopolitics of Disability: Neoliberalism, Ablenationalism, and Peripheral Embodiment.. The University of Michigan Press.
  • PŘÍHODOVÁ, Barbora. (2011). A po listopadu 1989. In PTÁČKOVÁ, Věra, PŘÍHODOVÁ, Barbora a RYBÁKOVÁ, Simona. Český divadelní kostým ? Czech Theatre Costume, s. 169?232.. Praha: Pražská scéna.
  • PTÁČKOVÁ, Věra. (2008). Divadlo na konci světa. Kapitola V. Akční scénografie, s. 224?259.. Pražská scéna, 2008.
  • STANKIEWICZ, Tereza. (2015). Who is the dramaturg in devised theatre? In: ROMANSKA, magda (ed.). The Routledge Companion to Dramaturgy.. Abingdon: Routledge.
  • Vrbková, Jitka. (2019). Teatr 21: divadlo herců se specifickými možnostmi. "Divadelní revue", č. 2.
  • ZDEŇKOVÁ, Marie. (2003). Czech made: současná česká scénografie: = Contemporary Czech stage design.. Praha: Divadelní ústav.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -