Vyučující
|
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pozornost bude věnována analýze inovativních prvků televizního vysílání a nastolování trendů zábavního televizního a audiovizuálního průmyslu ve vztahu díla a publika, konvergenci "klasické" televize a online platforem, žánrovým posunům, komodifikaci genderu a sexuality ve snaze oslovit mladá publika či legislativním proměnám a jejich vlivu na televizní médium. V rozhlasovém médiu se pak zájem soustředí na proměnu vysílacích kompetencí v souvislosti s digitalizací, internetovými podobami rádia, expanzivní rozvoj podcastu a proměna médií veřejné služby v zemích střední a západní Evropy. Témata: 1. Existující formáty v duálním systému vysílání televize, rozhlasu a nových médií, diskurzivní analýza médií 2. Rozhlasová a televizní dramaturgie jako spolutvůrce formátu 3. Teorie adaptace v kontextu televizní a rozhlasové fikční tvorby. 4. Naratologické koncepty v rozhlase, proměna role vypravěče, atomizace a inkoherence času a prostoru, funkčnost narativu v kontextu teorie žánrů. 5. Narativní komplexita v televizi (J. Mittel), televizní vyprávění - postava/hvězda/herec/autor/celebrita 6. Estetická východiska současného uživatele audiovizuálních médií, hermeneutika médií, vztah ke kráse a pravdě (L. Bessire, J. Motal) 7. Teoretické reflexe průmyslových praktik a strategií, branding, programovací strategie televizního toku, multiplatforming 8. Mediální etické koncepty, vztah žurnalisty a vysílací instituce, etika a morálka žurnalisty 9. Semiologie zvukového a audiovizuálního díla 10. Recepční paradigma, komplementárnost složek vnímání podle T. Crooka 11. Teoretické koncepty VoD platforem, online televize a Netflixu, současná quality TV 12. Proměny publik ve vztahu k televizním programům a pořadům, ve vztahu k internetovému rádiu a podcastu, ve vztahu k novým médiím
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit teoretické a kritické přístupy k současným audiovizuálním médiím s důrazem na televizi a rozhlas. Budou prodiskutovány současné podoby obou těchto médií ve všech dostupných žánrech a v rozličných podobách nových technologických platforem, jejich teoretická a akademická reflexe. V obou médiích zůstává klíčovým tématem vyprávění, součástí přednášky jsou tedy naratologické a sémiologické koncepty. Přednáška dále rozvíjí teorii recepce, reflektuje adaptační problematiku a zabývá se dramaturgickými pohledy na formátování a programování televizního a rozhlasového média. Všechna tato témata jsou předmětem teoretického uvažování o médiích coby kulturní formě a komunikačních profilech televize a rozhlasu v porovnání s ostatními mediálními druhy.
|
Předpoklady
|
Přednáška předpokládá absolutorium státní závěrečné zkoušky v předmětech televizních a rozhlasových studií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student dostává zadanou literaturu dle svého výzkumného tématu a část výuky probíhá jako diskuse a rozprava nad zadaným textem.
|
Doporučená literatura
|
-
BAZERMAN, Charles - BONINI, Adair - FIGUEIREDO, Dense. (2009). Genre in a Changing World.. Colorado: The WAC Clearinghouse.
-
BESSIRE, Lucas - FISHER, Daniel (eds.). (2012). Radio Fields. Anthropology and Wireless Sound in the 21st Century.. New York and London: New York University Press.
-
BRYANT, A., MAWER, Ch. (2016). The TV Brand Builders. How to win audiences and influence viewers.. London, Routledge.
-
BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications.. Mahweh.
-
CORNER, John. (1999). Critical Ideas in Television Studies.. Oxford and New York: New York University Press.
-
ELLIS, John. (2012). Documentary. Witness and Self-revelation.. USA a Kanada: Routledge.
|