Vyučující
|
-
Gilk Erik, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zemanová Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvodní seminář, rozdělení referátů 2) Zobrazení židovské tematiky v kontextu vývoje české literatury 3) Ota Pavel Ref. č. 1: Smrt krásných srnců Ref. č. 2: Jak jsem potkal ryby 4) Arnošt Lustig Ref. č. 1: Démanty noci nebo Noc a naděje Ref. č. 2: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou nebo Dita Saxová 5) Jiří Robert Pick Ref. č. 1: Spolek pro ochranu zvířat Ref. č. 2: Sen o vzdálených jezerech 6) Ladislav Grosman Ref. č. 1: Obchod na korze Ref. č. 2: Z pekla štěstí nebo Nevěsta 7) Ludvík Aškenazy a Jan Otčenášek Ref. č. 1: Vajíčko Ref. č. 2: Romeo, Julie a tma 8) Josef Škvorecký Ref. č. 1: Lvíče Ref. č. 2: Sedmiramenný svícen 9) Ladislav Fuks Ref. č. 1: Pan Theodor Mundstock Ref. č. 2: Mí černovlasí bratři nebo Spalovač mrtvol 10) Židovství v dílech ženských autorek Ref. č. 1: Věra Kalábová: Ve městě jsou bratři Steinové Ref. č. 2: Hana Bělohradská: Bez krásy, bez límce 11) Jiří Weil Ref. č. 1: Život s hvězdou Ref. č. 2: Harfeník nebo Na střeše je Mendelssohn 12) Židovství v současné próze Ref. č. 1: Irena Dousková: Goldstein píše dceři Ref. č. 2: Radka Denemarková: Peníze od Hitlera 13) Zhodnocení práce v semináři, udílení zápočtů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře bude nalézat a interpretovat různé způsoby ztvárnění židovské tematiky v naší poválečné literatuře. V dílech, která spadají především do tzv. druhé vlny próz reflektujících válečnou zkušenost, si ukážeme problematiku židovství v širším kontextu otázek viny a její (ne)promlčitelnosti, trestu, svědomí, vztahů nežidovské většiny k židovské menšině na území protektorátu, Slovenského štátu i v koncentračních táborech. Pozornost bude věnována i formální stránce prózy; výběr jednotlivých titulů byl motivován snahou postihnout různorodé aspekty téhož tématu (pohled lyrizující, objektivizující, humoristický, s prvky napětí apod.). V závěrečném semináři si představíme některé z filmových adaptací uvedených děl.
Orientace v tematicky vymezené části české literatury po roce 1945.
|
Předpoklady
|
Základní obeznámenost s problematikou židovství a s literární historií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast v semináři (povoleny 3 absence) - vypracování referátu, jeho prezentace v semináři + odevzdání v elektronické podobě - vypracování úvahy, fejetonu, vyprávění či libovolného jiného útvaru v rozsahu 1-2 NS na téma "židovství v nás" - nedostaví-li se student do hodiny, v níž má přednést referát, bez včasné omluvy (alespoň den dopředu), vypracuje úkol navíc!
|
Doporučená literatura
|
-
& Holý, J. (2011). Šoa v české literatuře a v kulturní paměti. Praha: Akropolis.
-
Gilk, Erik. (2013). Vítěz i poražený. Prozaik Ladislav Fuks. Brno.
-
Janoušek, P. a kol. (2007). Dějiny české literatury 1945 - 1989, I. 1945 - 1948. Praha.
-
Janoušek, P. a kol. (2007). Dějiny české literatury 1945 - 1989, II. 1948-1958. Praha.
-
Janoušek, P. a kol. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989, III. 1958-1969. Praha.
-
Kosková, H. (1996). Hledání ztracené generace. Jinočany.
-
Machala, L. a kol. (2015). Panorama české literatury I. a II.. Praha.
|