Vyučující
|
-
Machala Lubomír, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Disciplína je zaměřena na rozvoj samostatného analyzování a interpretování děl převážně domácí provenience vzniklých jako filmové či divadelní adaptace beletristických textů po r. 1989, a to s využitím audio a video záznamů. Samotným analyticko-interpretačním výkonům bude předcházet teoretický exkurs, objasňující specifika jednotlivých kódů, jejich přednosti a omezení. Jedním z výsledků by mělo být zjištění, jak se jednotlivé druhy uměleckých výpovědí mohou při vzájemných kontaktech obohacovat, a v neposlední řadě poukaz na to, jak v současném multimediálním světě sehrává literatura bazální roli pro jiné, percepčně atraktivnější artefakty a fenomény (film, TV, PC hry). Současně by měly být identifikovány základní kontury dění v české literární, divadelní a filmové kultuře po listopadu 1989 (s funkčními ohlédnutími také za některými předlistopadovými artefakty). Seminářů se budou účastnit také sami tvůrci reflektovaných děl.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Disciplína je zaměřena na rozvoj samostatného analyzování a interpretování děl převážně domácí provenience vzniklých jako filmové či divadelní adaptace beletristických textů po r. 1989, a to s využitím audio a video záznamů. Samotným analyticko-interpretačním výkonům bude předcházet teoretický exkurs, objasňující specifika jednotlivých kódů, jejich přednosti a omezení. Jedním z výsledků by mělo být zjištění, jak se jednotlivé druhy uměleckých výpovědí mohou při vzájemných kontaktech obohacovat, a v neposlední řadě poukaz na to, jak v současném multimediálním světě sehrává literatura bazální roli pro jiné, percepčně atraktivnější artefakty a fenomény (film, TV, PC hry). Současně by měly být identifikovány základní kontury dění v české literární, divadelní a filmové kultuře po listopadu 1989 (s funkčními ohlédnutími také za některými předlistopadovými artefakty). Seminářů se budou účastnit také sami tvůrci reflektovaných děl.
Rozvoj schopnosti analyzovat a interpretovat díla vzniklých jako filmové či divadelní adaptace beletristických textů a identifikace specifik jednotlivých kódů, jejich přednosti a omezení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích (max. 2 absence), přednesení 1 referátu referátu (rozsah 5-7 ns, komplexní analýza a interpretace, včetně využití sekundární literatury) nebo 2 koreferátů (rozsah 1 ns, problémově či detailně založený příspěvek, vycházející především ze subjektivní invence autora) - neodezní-li příspěvky na semináři, musejí být odevzdány jejich písemné verze.
|
Doporučená literatura
|
-
Březina, Václav. (1996). Lexikon českého filmu.
-
Drvota, Mojmír. (1994). Základní složky filmu. Praha.
-
Dvořák, J., & Roubal, J. (2000). Alt.divadlo: slovník českého alternativního divadla. Praha: Pražská scéna.
-
Holanec, Vladimír. (2005). 99 filmů moderní kinematografie : Od roku 1955 do současnosti. Praha.
-
Hořínek, Z. (1998). Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
-
Hořínek, Z. (1991). Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
-
Hořínek, Z., Dvořák, J., & Czech, J. (2004). Duchovní dimenze divadla, aneb, Vertikální přesahy. Praha: Pražská scéna.
-
Kol. autorů. (1988). Filmový sborník historický 2 (Film a literatura). Praha.
-
Kol. autorů. (2000). Slovník české literatury.
-
Mravcová, M. (2001). Od Oidipa k Francouzově milence: světová literatura ve filmu : interpretace z let 1982-1998. Praha: Národní filmový archiv.
-
Mravcová, Marie. (1990). Literatura a film. Praha.
-
Pavlovský, P. (2004). Základní pojmy divadla. Praha.
-
Ptáček, L. (ed.). (2000). Panorama českého filmu.
-
Schneider, J., & Krausová, L. (2008). Intermedialita: slovo, obraz, zvuk : sborník příspěvků ze sympozia. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Töteberg Michael. (2006). Lexikon světového filmu. Praha.
|