Název předmětu | Současná česká literatura pro děti a mlá |
---|---|
Kód předmětu | KBH/VSDL |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Pojem, vznik a vývoj literatury pro děti a mládež; její začlenění do literatury a otázka žánrové struktury; intencionální a neintencionální literatura; zdroje inspirace pro sledování současné LPDM 2. Úvod do tuzemského knižního trhu; představení nakladatelství zabývající se LPDM; knižní edice a řady 3. Fenomén obrázkové knihy - zahraniční autoři a autorky 4. Fenomén obrázkové knihy - čeští autoři a autorky 5. Leporelo; poezie pro děti 6. Autorská kniha 7. Původní a překladová próza pro děti a mládež a próza s dětským hrdinou 8. Literatura faktu pro děti a mládež 9. Komiks pro děti a mládež 10. Nejvýznamnější knižní veletrh dětské knihy v italské Bologni; knižní veletrh ve Frankfurtu 11. Diskuze nad přečtenými ukázkami 12. Témata a trendy současné LPDM 13. Provoz nezávislého (dětského) knihkupectví; nezávislá nakladatelská scéna; potřeby současného knižního trhu
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem semináře je poskytnout přehled o významných a pozoruhodných titulech současné literatury pro děti a mládež (dále LPDM). Seminář nabídne seznámení s teorií LPDM a orientaci na českém knižním trhu. Účastnice a účastníci se prožitkovou formou seznámí s ukázkami knih a budou diskutovat o svých čtenářských prožitcích. Seminář reflektuje současnou tvorbu a reaguje na aktuální dění na poli dětské literatury v České republice i v zahraničí.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání vlastního komentovaného seznamu přečtené literatury pro děti a mládež (počet děl bude upřesněn na semináři), vypracování eseje na zadané téma v rozsahu cca 5 normostran a aktivní účast na seminářích (max. dvě absence). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie minor (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2025) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2025) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |