Vyučující
|
-
Bláha Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociolingvistika - obsah, metody výzkumu, interpretace výsledků, literatura. 2. Funkce jazyka ve společnosti - symbolické, etnoidentifikační, dorozumívací. 3. Jazyková situace - čeština jako národní jazyk dnes, faktory ovlivňující její fungování. 4. Stratifikace národního jazyka - standard, substandard, (funkční) variety, code switching. 5. Jazyk a hodnoty - proměny postojů k češtině v 20.-21. stol., klíčové dějinné faktory. 6. Jazyková politika a plánování - instituce a jazyk, spisovný jazyk jako politikum. 7. Jazyk a sociální (sebe)identifikace - specifika češtiny a jejich proměny, aspekty profesní. 8. Jazyk a pohlaví - genderová vs. feministická lingvistika, gender a komunikační strategie. 9. Jazyk a věk - komunikace mezi generacemi, regresivnost vs. progresivnost, dynamika. 10. Běžně mluvený jazyk jako předmět studia - sociolingvisticky orientovaná analýza diskurzu. 11. Jazyky v kontaktu - jazykové areály v Evropě, čeština v evropském kontextu. 12. Bilingvismus a diglosie - psychologické a sociální aspekty, perspektivy obyvatel EU.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Disciplína má studenty uvést do problematiky vztahů mezi jazykem a společností - všímá si etnických/národních, sociálních/demografických a psychologických aspektů komunikace a usiluje o vztažení teoretických postulátů z klíčové zahraniční literatury ke specifické situaci češtiny jako národního jazyka.
Orientace ve vzájemných vztazích jazyka a společnosti a vůbec v možnostech zužitkování poznatků jiných společenských věd při zkoumání jazyka, inspirace pro rozvíjení vlastní komunikační kompetence.
|
Předpoklady
|
Znalost základní lingvistické terminologie. Všeobecný přehled v humanitních disciplínách na úrovni maturitní zkoušky ze "Základů společenských věd".
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
a) aktivní účast v semináři (max. 2 absence); b) přednesení seminárního příspěvku (komentář k vybranému sociolingvistickému tématu s aplikací na češtinu) a jeho odevzdání v elektronické podobě).
|
Doporučená literatura
|
-
FASOLD, Ralph. (1990). The sociolinguistics of language. Oxford.
-
Helbig, G. (1991). Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha.
-
HORECKÝ, Ján. (1982). Spoločnosť a jazyk. Bratislava.
-
HUDSON, Richard A., ed. (2004). Sociolinguistics (2. vyd.). Cambridge.
-
Kořenský, J. (1992). Komunikace a čeština. Jinočany.
-
NEŠČIMENKO, Galina P. (1999). Etničeskij jazyk. München.
-
Ondrejovič, S. (2008). Jazyk, veda o jazyku, societa. Bratislava.
-
Salzmann, Zdeněk. (1997). Jazyk, kultura a společnost. Praha.
-
SGALL, Petr et al. (1992). Variation in language: code switching in Czech as a challenge for sociolinguistics.. Amsterdam.
-
SCHLIEBEN-LANGE, Brigitte. (1991). Soziolinguistik. Eine Einführung (3. vyd.). Stuttgart.
-
Šatava, L. (2001). Jazyk a identita etnických menšin. Praha.
-
ŠTEFÁNIK, Jozef, ed. (2004). Antológia bilingvizmu. Bratislava.
-
ŠVEJCER, Aleksandr D. - NIKOLSKIJ, Leonid B. (1983). Úvod do sociolingvistiky. Praha.
-
WARDHOUGH, Ronald. (1986). An Introduction to Sociolinguistics. Oxford.
|