Vyučující
|
-
Vepřek Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem tohoto volitelného semináře je prezentace vybraných tématických okruhů z vývoje jazyka z pohledu různých badatelských přístupů. Pozornost bude zaměřena jak na obecné zákonitosti vývoje jazyka, tak také na konkrétní jazykový materiál zejména slovanský a šířeji indoevropský, i na "diachronii metody" ve vývoji lingvistiky. Do semináře bude zadávána četba vybraných publikací, studenti budou obeznámeni s jednotlivými články, každé téma bude mít svého moderátora z řad studentů. Probíraná témata: 1. Teorie o původu jazyka 2. Diachronie v synchronii a synchronie v diachronii 3. Příčiny jazykových změn v jednotlivých jazykových rovinách 4. Pravidelnost nepravidelnost, divergence konvergence ve vývoji jazyka 5. Vnější vlivy na vývoj jazyka (změny psychologické povahy, rozvoj duchovní a materiální kultury, sociologické, geografické, etnografické a další aspekty) 6. Strukturní pohled na jazykový vývoj 7. Možnosti chronologizace hláskových změn 8. Změny vyvolané kontakty jazyků 9. Jazyková historie vs. prehistorie 10. Vztah diachronní lingvistiky k jiným vědním oborům
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Volitelný jazykový seminář mapuje přístupy různých badatelů k vývoji jazyka. Představeny jsou různé lingvistické směry - historicko-srovnávací jazykověda 19. století, strukturalismus, teorie gramatikalizace aj. Práce v semináři se bude zakládat na komentované četbě odborných článků a na výkladech z vývoje jazyka, především jazyků slovanských a indoevropských.
Student se orientuje v teoretických otázkách vývoje jazyka, dokáže posuzovat a hodnotit jazykový materiál z hlediska diachronie.
|
Předpoklady
|
absolvování nebo alespoň paralelní studium předmětu Úvod do diachronní slavistiky (KBH/UDS)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
aktivní účast na seminářích, vypracování referátu
|
Doporučená literatura
|
-
Erhart, A., Večerka, R., Havlová, E., Janyšková, I., & Karlíková, H. (2006). K pramenům slov: uvedení do etymologie. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
-
Heine, B; Kurteva, T. (2002). World Lexicon of Grammaticalization. Cambridge.
-
Jakobson, R. (1970). Hledání podstaty jazyka. In: Dvanáct esejů o jazyce, s. 29-45.. Praha.
-
Jakobson, R. Principien der historischen phonologie. TCLP - IV, 1931.
-
Komárek, M. (2006). Studie z diachronní lingvistiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kovář, E. (1898). O původě lidské mluvy. V Praze: Bursík a Kohout.
-
Mareš, F. V. (2001). Diachronische Morphologie des Ur- und Frühslavischen. Frankfurt am Main-Wien.
-
Mareš, F. V. (1999). Diachronische Phonologie des Ur- und Frühslavischen. Frankfurt am Main.
-
Němec, I., Dittmann, R., Sobalíková, H., & Vajdlová, M. (2009). Práce z historické jazykovědy. Praha: Academia.
-
Pleskalová, J., Krčmová, M., Večerka, R., & Karlík, P. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia.
|