Předmět: Umění jako nástroj propagandy

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Umění jako nástroj propagandy
Kód předmětu KBH/VS59B
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirsa David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) ideologie, propaganda, cenzura (vymezení terminologie a metodologických nástrojů) 2) propaganda v době předmoderní (umění ve službách feudalismu, kolonialismu, imperialismu či církve; Shakespearovo ztvárnění Richarda III. či Jindřicha VIII. aj.) 3) české národní obrození (reflexe národního uvědomění v literatuře a dramatu; Babička Boženy Němcové jakožto idealizovaný model české vesnice) 4) antisemitismus v českém umění 19. století (antisemitské či antijudaistické projevy v uměleckém a publicistickém diskurzu pozdního národního obrození; Pro strach židovský, mýtus o krásné Židovce atp.) 5) nacistická a fašistická propaganda (umělecké ztvárnění antisemitské a antibolševické propagandy, využívání mytologických symbolů, Jidáš a Ahasver, filmy Leni Riefenstahlové aj.) 6) frankfurtská škola (neomarxistické chápání propagandy, chápání Hollywoodu jakožto propagandistického nástroje kapitalistické či konzervativní ideologie, Adornův a Horkheimerův koncept dialektiky osvícenství) 7) specifika propagandy v USA (studená válka v audiovizuální mainstreamové tvorbě, Mccarthismus, americká protifašistická propaganda, Strýček Sam aj.) 8) propaganda v pojetí post-strukturalistických filozofů (dekonstrukce propagandistických textů, Baudrillardova trilogie o "válce, která nebude, není a nebyla", simulace a simulákra aj.) 9) "válka o Orwella" (umělecké i publicisticko-politické snahy o apropriaci Orwellova odkazu) 10) postkolonialismus (současná/postmoderní reflexe evropského kolonialismu, kolonialistická propaganda v textech Rudyarda Kiplinga, její negace v dílech magických realistů či G. Orwella, teorie E. Sayda, G. Spivakové či H. Bhabhy) 11) současná Čína (specifika státní propagandy v současné Číně, užívání kreslených seriálů pro děti či válečných akčních filmů pro dospělé, "plíživé" budování kultu osobnosti prezidenta Xi) 12) propaganda v kontextu ruské invaze na Ukrajinu (umělecké i publicistické nástroje současné propagandy, první "válka memů", první válka využívající masově Tik-Tok, Instagram i jiné sociální sítě, role influencerů v kontextu válečného konfliktu)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je jednak poskytnutí stručného přehledu dějin propagandy a její klasifikace, jednak analýza a interpretace rozdílných přístupů k propagandě aplikovaných napříč dějinami i kulturními/teritoriálními sférami (feudální Evropa, moderní a postmoderní euroamerická oblast, současná Čína). Interpretace budou zaměřené především na umělecké texty využívané k tvorbě propagandy, menší důraz bude kladený na tiskoviny či nová média.

Předpoklady
Předmět není určen pro absolventy předmětů KDU/VKFIA - Vybrané kapitoly z teorie filmu, KDU/TČDTD - Tendence české dramatické tvorby, KDU/RST1 - Rozhlasová studia 1!

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Četba zadaných statí, aktivní účast ve výuce, vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání do Moodle.
Doporučená literatura
  • ADORNO, T., HORKHEIMER, M. (2009). Dialektika osvícenství.. Praha.
  • Baudrillard, Jean. (1994). Simulacra and Simulation.
  • Baudrillard, Jean. (1993). Symbolic Exchange and Death.
  • Cole, Robert. (1996). Propaganda in Twentieth Century War and Politics.
  • Chomsky, Noam - Herman, Edward S. (1988). Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media.
  • Chomsky, Noam. (1997). Media Control: The Spectacular Achievements of Propaganda.
  • Jovett, Gath - O'Donnell, Victoria. (2011). Propaganda and Persuasion.
  • Romeo, Nick. Is Literature the Most Important Weapon of Propaganda?, The Atlantic, 17. 6. 2014.
  • Shanahan, James (ed.). Propaganda without Propagandists? Six Case Studies in U.S. Propaganda, 2001.
  • Zeman, Zbyněk. (1964). Nazi Propaganda.
  • Zeman, Zbyněk. (1978). Selling The War.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -