Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) ideologie, propaganda, cenzura (vymezení terminologie a metodologických nástrojů) 2) propaganda v době předmoderní (umění ve službách feudalismu, kolonialismu, imperialismu či církve; Shakespearovo ztvárnění Richarda III. či Jindřicha VIII. aj.) 3) české národní obrození (reflexe národního uvědomění v literatuře a dramatu; Babička Boženy Němcové jakožto idealizovaný model české vesnice) 4) antisemitismus v českém umění 19. století (antisemitské či antijudaistické projevy v uměleckém a publicistickém diskurzu pozdního národního obrození; Pro strach židovský, mýtus o krásné Židovce atp.) 5) nacistická a fašistická propaganda (umělecké ztvárnění antisemitské a antibolševické propagandy, využívání mytologických symbolů, Jidáš a Ahasver, filmy Leni Riefenstahlové aj.) 6) frankfurtská škola (neomarxistické chápání propagandy, chápání Hollywoodu jakožto propagandistického nástroje kapitalistické či konzervativní ideologie, Adornův a Horkheimerův koncept dialektiky osvícenství) 7) specifika propagandy v USA (studená válka v audiovizuální mainstreamové tvorbě, Mccarthismus, americká protifašistická propaganda, Strýček Sam aj.) 8) propaganda v pojetí post-strukturalistických filozofů (dekonstrukce propagandistických textů, Baudrillardova trilogie o "válce, která nebude, není a nebyla", simulace a simulákra aj.) 9) "válka o Orwella" (umělecké i publicisticko-politické snahy o apropriaci Orwellova odkazu) 10) postkolonialismus (současná/postmoderní reflexe evropského kolonialismu, kolonialistická propaganda v textech Rudyarda Kiplinga, její negace v dílech magických realistů či G. Orwella, teorie E. Sayda, G. Spivakové či H. Bhabhy) 11) současná Čína (specifika státní propagandy v současné Číně, užívání kreslených seriálů pro děti či válečných akčních filmů pro dospělé, "plíživé" budování kultu osobnosti prezidenta Xi) 12) propaganda v kontextu ruské invaze na Ukrajinu (umělecké i publicistické nástroje současné propagandy, první "válka memů", první válka využívající masově Tik-Tok, Instagram i jiné sociální sítě, role influencerů v kontextu válečného konfliktu)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je jednak poskytnutí stručného přehledu dějin propagandy a její klasifikace, jednak analýza a interpretace rozdílných přístupů k propagandě aplikovaných napříč dějinami i kulturními/teritoriálními sférami (feudální Evropa, moderní a postmoderní euroamerická oblast, současná Čína). Interpretace budou zaměřené především na umělecké texty využívané k tvorbě propagandy, menší důraz bude kladený na tiskoviny či nová média.
|
Předpoklady
|
Předmět není určen pro absolventy předmětů KDU/VKFIA - Vybrané kapitoly z teorie filmu, KDU/TČDTD - Tendence české dramatické tvorby, KDU/RST1 - Rozhlasová studia 1!
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Četba zadaných statí, aktivní účast ve výuce, vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání do Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
ADORNO, T., HORKHEIMER, M. (2009). Dialektika osvícenství.. Praha.
-
Baudrillard, Jean. (1994). Simulacra and Simulation.
-
Baudrillard, Jean. (1993). Symbolic Exchange and Death.
-
Cole, Robert. (1996). Propaganda in Twentieth Century War and Politics.
-
Chomsky, Noam - Herman, Edward S. (1988). Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media.
-
Chomsky, Noam. (1997). Media Control: The Spectacular Achievements of Propaganda.
-
Jovett, Gath - O'Donnell, Victoria. (2011). Propaganda and Persuasion.
-
Romeo, Nick. Is Literature the Most Important Weapon of Propaganda?, The Atlantic, 17. 6. 2014.
-
Shanahan, James (ed.). Propaganda without Propagandists? Six Case Studies in U.S. Propaganda, 2001.
-
Zeman, Zbyněk. (1964). Nazi Propaganda.
-
Zeman, Zbyněk. (1978). Selling The War.
|