Předmět: Krátká povídka šoa

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Krátká povídka šoa
Kód předmětu KBH/VS34B
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cahová Ivana, Mgr. PhD.
  • Gilk Erik, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V semináři se budeme zabývat interpretací jednotlivých vybraných textů, a budeme je uvádět je do dobového literárního kontextu. Soustředíme se na motivickou a tematickou analýzu textů, která naznačí společné i rozdílné konstituenty poetiky. Pokusíme se zmapovat, do jaké míry krátké prózy, otiskované v oficiálně vydávaných periodicích období let 1945-1989, odráží vývoj uměleckého ztvárnění šoa v narativní české poválečné literatuře, případně jakým způsobem jej doplňují či modifikují. Budeme sledovat témata, která časopisecká produkce sledovaného období obecně akcentuje a která se v oficiálně vydávané narativní próze vyskytují spíše jako druhotná: rozdílné mezigenerační vnímání šoa s podtématy postava židovské ženy/matky a její proměny, šoa z perspektivy dítěte, tzv. mezigenerační mlčení a problematický postoj k německému národu s přesahem k akcentaci devalvace německého jazyka jako jazyka viníků-vrahů. Věnovat se budeme i několika výrazným motivům, jejichž frekvence užití vyzývá k detailnější analýze: motiv hudby, který svým zasazením do literatury šoa získává nové přesahy a konotace, paralela sportu, ad. Zajímat nás také bude, zda kratší próza tíhne více k netradičním postupům reflexe genocidy Židů za druhé světové války a jaké jsou výrazové možnosti těchto postupů oproti tzv. literatuře velké.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář se bude věnovat analýze vybraných kratších prozaických textů reprezentujících šoa, které byly publikovány v letech 1945-1989 v oficiálně vydávaných literárních časopisech z druhé poloviny čtyřicátých let (Blok, Kvart, Kytice, Dnešek, Obzory, Listy ad.) a z let šedesátých (Host do domu, Tvář, Plamen, Sešity pro mladou literaturu, Orientace, Literární noviny ad.) a v periodicích vydávaných Židovskou náboženskou obcí v druhé polovině čtyřicátých let a v letech šedesátých. Výběr vychází z korpusu textů zahrnutých do knižní antologie Tobě zahynouti nedám, zpracované v rámci projektu IGA v roce 2016-2017.
Schopnost analyzovat krátké prozaické texty a samostatně uvažovat nad jejich tematickou výstavbou.
Předpoklady
Elementární znalost dějin české poválečné literatury.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Průběžná četba zadaných prozaických textů a aktivní účast v rozpravě nad nimi.
Doporučená literatura
  • Aleida Assmann. The Holocaust - a Global Memory? Extensions and Limits of a New Memory Community, in: A. Assmann - S. Conrad (eds.): Memory in a Global Age. Discourses, Practices and Trajectories. Houndmills 2010.
  • Dan Bar - On. (1989). Legacy of Silence. Encounters with Children of the Third Reich. Cambridge: Harvard University Press.
  • Elie Wiesel. (1990). Trivializing Memory. From the Kingdom of Memory: Reminiscences. New York: Summit Books.
  • Gertraude Zand/Jiří Holý (eds.). (2004). Transfer / Vyhnání / Odsun v kontextu české literatury. Brno: Host.
  • James Young. 1990 Writing and rewriting the Holocaust, Narrative and the Consequences of Interpretation. USA: Indiana University Press.
  • Jiří Holý a kol. (2011). Šoa v české literatuře a v kulturní paměti. Praha.
  • Jiří Holý (ed.). (2016). Cizí a blízcí. Židé, literatura, kultura v českých zemích ve 20. století. Praha: Akropolis.
  • Jiří Holý (ed.). (2007). Holokaust - Šoa - Zaglada v české, slovenské a polské literatuře. Praha.
  • Jiří Holý. Umění versus morálka. Jak hodnotit provokující obrazy šoa?.
  • Michaela Peroutková. (2008). Vyhnání. Jeho obraz v české a německé literatuře a ve vzpomínkách. Praha: Libri.
  • Saul Friedländer. (1993). Memory, History, and the Extermination of the Jews of Europe. Bloomington.
  • Václav Maidl. (1998). Obraz německy mluvících postav a německého prostředí v české literatuře 19. a 20. století. - In: Jan Křen/Eva Broklová (eds.): Obraz Němců, Rakouska Německa v české společnosti 19. a 20. století. Karolinum: Praha.
  • Yvese Bonnefoy. (2013). Století, jež obětovalo slovo. - In: Eseje. Praha: Opus 2007, přeložil Jiří Pelán Ivana Cahová, Eva Kalousová: Reflexe dějin v poválečné literatuře českých Židů.. Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -