Vyučující
|
-
Pořízka Petr, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Student bude v průběhu semináře veden k tomu, aby si osvojil nejnutnější terminologii, teorii a metody k samostatné práci s textem, a to pro analýzu z lingvistického i literárněvědného hlediska. Mezi ústředními body semináře patří zejména: -- práce s korpusovými (zejm. konkordančními) nástroji, konkrétně ---- tvorba a následná analýza frekvenčního slovníku textu ---- vytěžování dat: konkordance, n-gramy (klastry), kolokace/koligace, klíčová slova textu (a jejich vazby) ---- práce s anotovanou databází a komparace s textem neanotovaným ---- základní možnosti využití regulárních výrazů k vytěžování dat -- zkoumání tematické koncentrace textu, bohatosti slovníku a dalších aspektů frekvenční struktury textu -- detekce a extrakce tematických výrazů a klíčových slov textu -- možnosti komparace a detekce vzájemných shod či rozdílností mezi texty -- sumarizace a vizualizace výsledných dat -- základní principy testování hypotéz prostřednictvím vybraných statistických testů Materiálově budeme využívat jak stávající české korpusy, tak dílčí texty, příp. literární díla vybraná k daným úkolům kvantitativně-korpusové analýzy. Více zde: http://korpling.webnode.cz/kvantitativni-metody/
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na praktické využití kvantitativních metod analýzy textu v lingvistice a literární vědě, s využitím stávajících (volně dostupných) nástrojů, příp. korpusových databází. Student bude v průběhu semináře veden k tomu, aby si osvojil nejnutnější terminologii, teorii a metody k samostatné práci s textem, a to pro analýzu z lingvistického i literárněvědného hlediska.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Požadavky pro získání atestace: -- pravidelná účast a aktivní práce v semináři (včetně plnění zadaných úkolů) -- seminární projekt - vzhledem k technickým nárokům disciplíny bude vycházet z výsledků a znalostí studentů získaných v průběhu kurzu
|
Doporučená literatura
|
-
Baayen, R. H. Analyzing Linguistic Data. A Practical Introduction to Statistics using R. Cambridge 2008.
-
Baker, P. - Hardie, A. - McEnery, T. (2006). A Glossary of Corpus Linguistics. Edinburgh.
-
Čech, R. ? Popescu, I. I. ? Altmann, G. (2014). Metody kvantitativní analýzy (nejen) básnických textů. Olomouc.
-
David, J.-Čech, R.-Radková, L.-Davidová Glogarová, J.-Šústková, H. (2013). Slovo a text v historickém kontextu - perspektivy historickosémantické analýzy jazyka. Brno.
-
Gries, S. T. Quantitative Corpus Linguistics with R. A practical introduction. Routledge 2009.
-
Gries, S. T. (2009). Statistics for Linguistics with R: A Practical Introduction. New York.
-
Ibrahim, R.-Plecháč, P. (2014). Báseň a počítač. Praha.
-
Johnson, K. (2008). Quantitative Methods in Linguistics. Blackwell.
-
Kol. (2009). Statistiky češtiny. Praha.
-
Lockers, M. L. (2014). Text Analysis with R for Students of Literature. Springer.
-
Pořízka, P. (2014). Tvorba korpusů a vytěžování jazykových dat. Olomouc.
-
Rasinger, S. M. (2013). Quantitative Research in Linguistics. Bloomsbury.
-
Těšitelová, M. (1987). Kvantitativní lingvistika. Praha.
-
Těšitelová, M. (1974). Otázky lexikální statistiky. Praha.
-
Těšitelová, M. (1980). Využití statistických metod v gramatice. Praha.
-
Volín, J. (2007). Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha.
-
Změlík, R. (2015). Kvantitativně-korpusová analýza a literární věda. Olomouc.
|