Vyučující
|
-
Polách Vladimír, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tzv. Nová média ("New Media") jsou souborem různých konceptů a obsahů, který zásadním způsobem ovlivňuje naše myšlení o médiích od 80. let 20. století (ne-li dříve). Jde o koncept diskutovaný jak teoreticky, tak zkoumaný na nekonečném množství praktických aplikací. Zasahuje všechny vrstvy myšlení o společnosti ("informační společnost", "post-industriální společnost", "síťová společnost") včetně samozřejmě kulturní produkce a recepce, na kterou se zde zaměřujeme nejvíce. Seminář má tři celky: pokouší se sumarizaci jednotlivých konceptů NM, částečně na diachronním pohledu, dále se zabývá jednotlivými teoriemi spojenými s kulturou (síťová kultura, participační kultura, kontrakultura, culture jamming) a některými aplikacemi (idoru, digital-born books, digital poetry apod.). 1. koncepty a definice: a. Manovich - Lister - Beer & Gane. b. Archeologie NM I: představení technologií 80. a 1. pol. 90. let: domestikace počítačů; počítačové hry jako generační formant - hry v domácnosti, GameBoy (koncepty: interaktivita, virtualita). c. Nová média II: nástup počítačové komunikace a sítí - BBS, newsgroup, email, IRC (koncepty: hypertextovost a síťovost). 2. teoretické přístupy: a. Hledání vědeckého fundamentu: znovuobjevení M. McLuhana a diskuze o vlivu digitálních technologií na vývoj společnosti; "vernakulární diskurs". b. Kyberoptimismus 80. let jako reakce na dobu analogovou. Kyberpunk a kyberkultura. c. Sdílení dat a změna konceptu autorství a práv. Culture jamming. Remixová kultura. Napster. Jenkins: textual poaching d. Teorie síťové společnosti; Castells vs. van Dijk; Digital Divide; digital natives. e. Nová média jako nástroj společenské změny? Kritika NM. 3. aplikace a. Net-art a e-literatura. b. Virtualizace a hyperrealita, idoru. Umělá inteligence v "textu". c. Vznik a smysl informace, kolaborativní síť: Web 2.0, Web 3.0, Googlearchy a Googlezon. d. Internet věcí, nová média jako součást každodennosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je seznámit studenty nejenom s vývojem a náplní termínu Nová média, ale také naznačit, jakým způsobem mají tato média potenciál změnit naše dosavadní myšlení o médiích, sociologii médií i o společnosti samotné.
Cílem semináře je seznámit studenty nejenom s vývojem a náplní termínu ?Nová média?, ale také naznačit, jakým způsobem mají tato média potenciál změnit naše dosavadní myšlení o médiích, sociologii médií i o společnosti samotné.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
1) zpracování jednoho z nabízených hesel, případně hesla vlastního (částečně viz výše: Googlezon, Napster, Elisa; bude k dispozici v Moodle); 2) vlastní příspěvek, spojený s prezentací, z oblasti digitalizace veřejné sféry a kultury; bude zadáno na úvodním semináři; 3) účast s dvěma povolenými absencemi;
|
Doporučená literatura
|
-
Boyd, D.M. - Ellison, N. B. Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication 13 (2008), s. 210-230.
-
Čermák, M. .: Nová média. Úvod a stručná historie. In: Osvaldová, B. - Tejkalová, A. (eds.): Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky. Praha 2009, s. 1-41.
-
Lister, M. (2009). New Media. A critical introduction. 2nd edition. London/New York.
-
Macek, J. Koncept rané kyberkultury. In: J. Volek - P. Binková (eds.), Média a realita 4, Brno 2003 35-64.
-
MANOVICH, Lev. (2001). The language of new media. Cambridge, Mass.
-
Piorecký, K. (2012). "Česká literatura a nová média".
-
Webster, F., & Blom, R. (2004). The information society reader. London: Routledge.
|