Vyučující
|
-
Bláha Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rétorika, její význam a současné pojetí, základní literatura. 2. Podmínky efektivní komunikace, hlavní zásady srozumitelnosti textu. 3. Současná jazyková situace a obecné zásady kulturního užívání jazyka. 4. Zásady správné volby slov, jejich výslovnost, forma i význam a pravidla spojování. 5. Syntaktická stránka řečnických projevů. 6. Zvuková modulace řečnických projevů. 7. Zdokonalování dikce a schopnosti souvisle mluvit. 8. Specifické jazykové řečnické prostředky - figury, tropy a nefigurální prostředky. 9. Typy neverbálních signálů a druhy mimoslovního sdělování. 10. Řečnický styl, řečnické žánry a jejich kompoziční výstavba. 11. Typy řečníků, vztah řečníka a posluchače. 12. Některé logické aspekty rétoriky (typy argumentace, eristika). 13. Pragmatické aspekty rétorické komunikace (princip kooperace, zdvořilostní maximy, řečová etiketa).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
V semináři budou nastíněny, komentovány a ilustrovány jednotlivé složky a předpoklady kultivovaného mluveného projevu (invence, kompozice, elokuce, mnemonika, přednes). Pozornost bude věnována také řečnickému využití specifických jazykových prostředků (figur a tropů) a prostředků neverbálních a dále typologii řečníků a charakteristice řečnických žánrů - vše s cílem, aby seminář svým účastníkům přinesl konkrétní náměty pro vylepšení jejich vlastní řečnické dispozice.
Zlepšená schopnost kultivovaně a adekvátně (vzhledem ke sdělovanému obsahu) promluvit na veřejnosti; schopnost kvalifikovaně posoudit jiného řečníka se zřetelem ke kvalitě a technice jeho projevu (a tedy i se zřetelem ke komunikačním cílům a strategii, s níž se obrací k publiku).
|
Předpoklady
|
Základní znalost lingvistické terminologie. Všeobecný kulturní přehled, nutný pro analýzu řečnických projevů českých veřejných osobností.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast v semináři; analýza mluveného projevu konkrétního řečníka (diskuse v semináři); vlastní řečnický výstup na libovolné téma.
|
Doporučená literatura
|
-
BUCHTOVÁ, Božena. (2010). Rétorika: vážnost mluveného slova. 2., aktualiz. vyd.. Praha.
-
Hierhold, E. (2008). Rétorika a prezentace. Praha.
-
Hubáček, J. (1990). Rétorické minimum pro studium učitelství. Praha.
-
Jelínek, D., Švandová, B. a kol. (1999). Argumentace a umění komunikovat. Brno.
-
Kohout, J. (1999). Rétorika: umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press.
-
KRAUS, J. (2010). Rétorika a řečová kultura. 2., dopl. vyd.. Praha.
-
Kraus, J. (1998). Rétorika v evropské kultuře. Praha.
-
Langer, A. (1993). Úspěch veřejné promluvy. Kapitoly z rétoriky. Praha.
-
LEWIS, D. (2004). Tajná řeč těla. Praha: Hodego: East West Publishing Copany.
-
LOTKO, E. (2009). Kapitoly ze současné rétoriky. 3. vyd.. Olomouc.
-
Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada.
-
ŠPAČKOVÁ, Alena. (2009). Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 3., dopl. vyd.. Praha.
-
TRNKA, Jan. (1997). Soudobá rétorika pro ekonomy. Praha.
|