Předmět: Čeština pro školskou praxi

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Čeština pro školskou praxi
Kód předmětu KBH/VLSP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hradilová Darina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář je určen pro studenty, kteří se připravují na profesní dráhu středoškolského učitele ČJL, a je kompatibilní s disciplínami realizovanými v rámci studia Učitelské způsobilosti. Důraz je kladen na prohloubení a fixaci jazykovědných znalostí a především na schopnost jejich pohotové aplikace ve školské praxi. Pozornost je věnována následujícím tématům: 1. Školská jazykovědná terminologie. 2. Jazyková kultura, rozlišování výrazových prostředků neutrálních a substandardních, funkční stratifikace jazykových prostředků. 3. Tradiční kodifikační příručky, elektronické zdroje, elektronické databáze využitelné ve výuce. 4. Zásady ortoepie a ortofonie. 5. Pojetí tvarosloví v současných učebnicích ČJ, morfém a morfematické struktury v současné školské praxi. 6. Syntax, pojetí větných členů, tzv. větné rozbory, jejich funkce, typy a techniky. 7. Stylistika, změny v tradičním vymezení žánrů spojené s moderními informačními technologiemi. 8. Čeština jako cizí jazyk.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář je určen pro studenty, kteří se připravují na profesní dráhu středoškolského učitele ČJL, a je kompatibilní s disciplínami realizovanými v rámci studia Učitelské způsobilosti. Důraz je kladen na prohloubení a fixaci jazykovědných znalostí a především na schopnost jejich pohotové aplikace ve školské praxi.
Absolventi semáře získají: dovednost pohotově aplikovat teoretické poznatky na konkrétní jazykový materiál; hlubší odborné kompetence; orientaci v literatuře předmětu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studium odborné literatury v češtině v rozsahu min. 300 stran; seminární práce; samostatná práce, schopnost účastnit se diskuze.
Doporučená literatura
  • Čechová - Styblík. Čeština a její vyučování.
  • Čechová. Komunikační a slohová výchova.
  • Gejgušová. Didaktika češtiny pro střední a vyšší odborné školy.
  • Gejgušová. Trénink v českém jazyce pro střední a vyšší odborné školy.
  • Kostečka. Do světa češtiny jinak.
  • Polák. Učitel češtiny a současná základní škola.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2023) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2023) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -