Předmět: Konceptualizace barev ve fikčním narativu

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Konceptualizace barev ve fikčním narativu
Kód předmětu KBH/VKBFN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Změlík Richard, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Sémantika barev v jazyce: lingvistický výzkum jazykového pojmenování základních barev (Berlin a Key a další) 2. Konceptuální a kulturní významy barev v jazyce 3. Sémantika barev v uměleckých textech (textové významy) 4. Barvy na pozadí kvantivně-korpusové analýzy 5. Barvy v próze Karla Hynka Máchy: statistická analýza a interpretce 6. Barvy ve vybrané próze Karla Čapka: statistická analýza a interpretce 7. Stratifikční model základních barev v próze Jana Čepa 8. Interpretace stratifikčního modelu barev v próze Jana Čepa (Dvojí domov, Vigilie, Zeměžluč) 9. Interpretace modelu stratifikčního modelu barev v próze Jana Čepa (Letnice, Děravý plášť, Hranice stínu) 10. Interpretace modelu stratifikčního modelu barev v próze Jana Čepa (Modrá a zlatá, Tvář pod pavučinou, Polní tráva)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář bude zaměřen na analýzu fikční sémantiky barev v prózách vybraných českých autorů. Studenti se zprvu seznámí s různými přístupy k sémantice základních barev, jak je nabízí vybrané oblasti lingvistiky, a dále se pokusí uvažovat o fikční sémantice barev jako na jedné straně o samostné významové kvalitě, na straně druhé jako o kvalitě podmíněné tzv. konceptuálními a obecně kulturními významy. Na semináři bude pracováno s elektronickými korpusy.

Předpoklady
Absolvování základních literárněvědných a lingvistických disciplín v rámci pregraduálního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na semináři, příprava interpretací a analýz, četba.
Doporučená literatura
  • Anderson, Wendy - Bramwell, Ellen. A Metaphorical Spectrum. Surveying Colour Terms in English. In: Anderson, W. - Biggam, C. P. - Hough, C. - Kay, Ch. (eds.): Colour Studies. A Broud Spectrum. Glasgow: University of Glasgow 2014, s. 140-152..
  • Berlin, B. - Kay, P. Basic Color Terms. Their Universality and Evolution. Berkeley - Los Angeles: University of California Press, 1969..
  • Čermák, František. Colour terms in three languages: their distribution and function. Linguistica Pragensia 2, 2014, s. 136-146..
  • Dendrick, D. The Foundations of the Universalist Tradition in Color-Naming Research (and Their Supposed Refutation). In. Philosophy of the Social Science 28, č. 2, 1998, s. 179-204..
  • Gage. John. Color in Art. New York: Thames & Hudson 2006..
  • Hamilton, Rachael. Exploring th Metaphorical Use of Colour with the Historical Thesaurus of English. In: Anderson, W. - Biggam, C. P. - Hough, C. - Kay, Ch. (eds.): Colour Studies. A Broud Spectrum. Glasgow: University of Glasgow 2014, s. 153-166..
  • Chirimuuta, Mazviita. The Metaphysical Significance of Colour Categorization. Mind, World, and Their Complicated Relationship. In: Anderson, W. - Biggam, C. P. - Hough, C. - Kay, Ch. (eds.): Colour Studies. A Broud Spectrum. Glasgow: University of Glasgow 2014, s. 273-286..
  • Kandinskij, Wasilly. O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 2012..
  • Kay, P. - Berlin, B. - Maffi, L. - Merrifirld, W. R. - Cook, R. The World Color Survey. Leland Standfort Junior University, 2009..
  • Kay, P. - McDaniel, Ch. K. The Lingusitic Significance of the Meaninbgs of Basic Color Terms. In. Language 54, č. 3, 1978, s. 610-646..
  • Libera, Zbigniew. ?Semiotyka barw w polskiej kulturze ludowej i w innych kulturach słowińskich?. Etnografia Polska 31, 1987, s. 115-138..
  • McManus, I. Christopher - Jones, Amanda L. - Cottrell, Jill. The Aestetics of Colour. Perception 10, 1981, s. 651-666..
  • Pajdzińska, Anna - Tokarski, Ryszard. Jazykový obraz světa a kreativní text. Slovo a slovesnost 71, č. 4, 2010, s. 288-297..
  • Steinavall, Andreas. Basic Colour Terms and the Type Modification: Meaning in Relation to Functions, Salience and Correlating Attributes. In: Biggam, C. P. - Kay, C. J. (eds.): Progress in Colour Studies. Volume I. Language an Culture. Glasgow: Uniwersity of Glasgow 2006, s. 56-71..
  • Tokarski, Ryszard. Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2004..
  • Uusküla, Mari. The Basic Colour Terms of Czech. Trames 12, 2008, s. 3-28..
  • Vaňková, Irena. Jazykový obraz světa. In: Co na srdci, to na jazyku, Praha, Karolinum 2005..
  • Wierzbicka, Anna. The Semantic of Colour: A New Paradigm. In: Biggam, C. P. - Kay, C. J. (eds.): Progress in Colour Studies. Volume I. Language an Culture. Glasgow: Uniwersity of Glasgow 2006, s. 1-24..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2023) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2023) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -