Vyučující
|
-
Zemanová Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvodní hodina, rozdělení referátů 2) Uvedení do problematiky; typologie pop music 60. let, kvalitativní proměna textů v taneční hudbě, nástup rocku a postupná adaptace češtiny a slovenštiny v něm 3) První české rockové texty Ref. č. 1: Básník a textař Jiří Suchý - materiál podle výběru referenta Ref. č. 2: Textařské juvenilie Eduarda Krečmara a tvorba skupiny Sputnici (CD in Klíma, J. (ed.): Sputnici. Náš kamarádský rock´n´roll, 2009) 4) Sbližování poezie s populární hudbou, počátky českého šansonu Ref. č. 1: Hana Hegerová: Šansony s Hanou Hegerovou (LP 1966, CD 1995), Lásko prokletá: Hana Hegerová zpívá texty Pavla Kopty (1977, CD 1995) Ref. č. 2. Písně a verše Jana Schneidera (Ondráček, Schneider: Gentlemani & Písně a verše; CD 1996) 5) Vývoj textů skupiny Olympic do počátku 70. let Ref. č. 1: Želva (LP 1968, CD 2004), Pták Rosomák (LP 1969, CD 2005) Ref. č. 2: Jedeme, jedeme (LP 1971 včetně singlových bonusů na CD, 2005) 6) Zrod konceptuálního alba Ref. č. 1: Atlantis: Odyssea (LP 1990, CD 1997) Ref. č. 2: Kuře v hodinkách (LP 1972, CD 1998) 7) Artrockové hledání východisek Ref. č. 1: Progres 2: Dialog s vesmírem (LP 1980, CD 1999) Ref. č. 2: Olympic: Prázdniny na Zemi (LP 1980, CD 2007) 8) Specifika socialistického hardrocku Ref. č. 1: Jiří Schelinger: Hrrr na ně... (LP 1977, CD 1992), ...nám se líbí... (LP 1979, CD 1996) Ref. č. 2: Katapult: Katapult (live LP 1978, CD 2008), 2006 (LP 1980, CD 2008) 9) Ve stopách písničkářů - multižánrovost textů Zdeňka Rytíře Ref. č. 1: Marta Kubišová: Songy a balady (LP 1969, CD 1996) Ref. č. 2: Golden Kids: Micro Magic Circus (LP 1969, CD 1997), Golden Kids 1 (LP 1970, CD 1997 pod názvem Music Box No. 1) 10) Radosti a skepse přelomu 80. a 90. let Ref. č. 1: Nerez: Masopust (LP 1986, CD 1995) , Na vařený nudli (LP 1988, CD 1995) Ref. č. 2: Mňága a Žďorp: Made in Valmez (LP, CD 1991) 11) Slovenská poprocková symbióza druhé poloviny 80. let Ref. č. 1: Elán: Detektívka (LP 1986, CD 1992), Rabaka (LP 1989, CD 1992) Ref. č. 2: Miroslav Žbirka: Chlapec z ulice (LP 1986, CD 2012), Zlomky poznania (LP 1988, CD 1991) 12) Současná slovenská scéna Ref. č. 1: Horkýže slíže (materiál dle výběru referenta) Ref. č. 2: Živé kvety: Nové poschodia (CD 2016) 13) Zhodnocení práce v semináři, udělení zápočtů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je představit text populární písně jakožto zvláštní komunikační kód, jenž ve spojení s dalšími složkami písňového celku (hudbou a zpěvem) může plnit obdobné funkce jako psaná poezie či próza. Práce v semináři bude založena na poslechu ukázek, analýze a interpretaci konkrétních textů z období od konce padesátých let do současnosti. Program zdaleka nevyčerpává veškerý potenciál československé hudební scény daného období, je však koncipován se snahou o pestrost a zařazením projevů i žánrově vybočujících chce inspirovat k hledání odpovědi na otázku, co je a co už není rockový text. Věnovat se budeme také specifickým podmínkám geneze a recepce písňového textu v závislosti na proměnách společensko-kulturní atmosféry.
Orientace v oblasti československé populární hudby 60. - 80. let s důrazem na texty.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky k zápočtu: 1) Pravidelná účast na semináři (tolerovány 3 absence). 2) Zpracování referátu: - každý student si vybere 3 až 4 písně z alb zadaných v rámci tématu (alba nejsou stoprocentně závazná, ale výběr písně mimo ně je zapotřebí konzultovat s vyučující) - obstará z tištěných nebo relevantních internetových zdrojů, popř. vlastní transkripcí z nahrávky texty těchto písní a pokusí se je analyzovat a intepretovat - v hodině vybrané nahrávky pustí z CD nebo mp3 a opatří je svým komentářem, kolegům rozdá texty v tištěné podobě - celková doba referátu (včetně písní) by neměla přesáhnout 30 minut, z toho min. 10 minut by mělo připadat na mluvený projev, zbytek na písňové ukázky - referáty neprezentované v hodině budou odevzdány písemně (včetně textů) 3) "pětiminutovka" - každý student si připraví několik slov (cca 0,5 NS) o české nebo slovenské písni podle vlastního výběru a obliby, podmínkou je vznik po r. 2000. Kdykoli během semestru může být vyzván, aby svůj příspěvek přednesl. Nahrávka a transkripce textu není v tomto případě nutná. Účelem je zapojit studenty aktivně do hodiny a zároveň rozšířit tematický záběr semináře až do současnosti.
|
Doporučená literatura
|
-
BALÁK, M.?KYTNAR, J. (1998). Československý rock na gramofonových deskách. Brno.
-
Blahynka, M. (1983). Člověk Kainar. Ostrava: Profil.
-
Bošnakov, P. (2003). Jiří Schelinger: život a.. . Praha.
-
Černý, Jiří. (1966). Zpěváci bez konzervatoře. Praha.
-
Dorůžka, Lubomír - Mácha, Zbyněk. (1964). Od folklóru k Semaforu. Praha.
-
Dorůžka, Lubomír. (1981). Panoráma populární hudby 1918/1978. Paha.
-
Ježek, Vlastimil - Tichý, Zdeněk A. (2003). Šest ze šedesátých. Praha.
-
Kotek, Josef. (1998). Dějiny české populární hudby a zpěvu 2. Praha.
-
Kouřil, Vladimír. (1981). Český rock'n'roll 1956-1969. Praha.
-
KULKA, Tomáš. (2000). Umění a kýč. Praha.
-
Lindaur, Vojtěch. - Konrád, Ondřej. (2001). Bigbít. Praha.
-
Matzner, A., Poledňák, I., & Wasserberger, I. (1990). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. [Díl 3]. Část jmenná, Československá scéna. Praha: Supraphon.
-
Matzner, A., Poledňák, I., Wasserberger, I., ed. (1983). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I-III. Praha.
-
Peteraj, K., & Rostoka, V. (1985). Texty. Bratislava: Smena.
-
Prokeš, Josef. (2003). Estetická výstavba české folkové písně v 60. - 80. letech XX. století. Brno.
-
Schneider, Jan. (2003). Kočičí zlato ?zlatých? 60. let . Třeboň.
-
Vaněk, Miroslav. (2010). Byl to jenom rock´n´roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989. Praha.
-
Vlasák, V. (2010). Československá rocková poezie 1959-1989. V Praze: XYZ.
|