Vyučující
|
-
Vepřek Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Důraz je v přednášce kladen na vývoj jazykových struktur, periodizaci jednotlivých plánů jazyka a řešení klíčových vývojových momentů v historické perspektivě češtiny, počínaje její diferenciací z praslovanského základu až k současnosti; zvláštní pozornost je věnována důsledkům politických a kulturních převratů v české historii v českém jazyce. V semináři se teoretické poznatky dokládají analýzou vybraných staročeských a novočeských textů.Disciplína je zaměřena na poznání historie a prehistorie češtiny. Výběr nejdůležitějších sledovaných jazykových jevů a procesů je motivován s ohledem na dva základní cíle - a) pochopení podoby současného jazyka z diachronního pohledu, b) získání základních znalostních předpokladů pro práci s písemnými památkami ze staročeského a staroslověnského období (jazyková analýza, textologie, ediční činnost?). Tématické okruhy: 1. Místo češtiny v rámci slovanských a indoevropských jazyků 2. Slovanské písmo, vývoj českého pravopisu 3. Základní charakteristika praslovanského hláskosloví 4. Hláskoslovný vývoj pračeštiny a staré češtiny 5. Základní charakteristika praslovanské morfologie 6. Tvaroslovný vývoj pračeštiny a staré češtiny 7. Základní charakteristika syntaktického a lexikálního vývoje Náplní semináře je především analýza staročeských a staroslověnských textů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
V přednášce je kladen důraz na vývoj jazykových struktur, periodizaci jednotlivých plánů jazyka a řešení klíčových vývojových momentů v historické perspektivě češtiny, počínaje její diferenciací z praslovanského základu až k současnosti.
student je schopen číst staroslověnské texty v cyrilici, číst a analyzovat staročeské texty, provádět transkripci a transliteraci staroslověnských a staročeských textů, orientuje se v základních vývojových procesech od indoevropského prajazyka až po současnou češtinu
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Požadavky k udělení zápočtu budou vyučujícím specifikovány před zahájením výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Cuřín, Fr. Vývoj spisovné češtiny. Praha 1985..
-
Havránek, B. Vývoj českého spisovného jazyka. Praha 1979..
-
Komárek, M., & Bláha, O. (2012). Dějiny českého jazyka. Brno: Host.
-
Lamprecht, A. Historická mluvnice češtiny. Praha 1986..
-
Šlosar, D. - Večerka, R. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Praha 1979..
-
Vepřek, M. (2011). Iskoni bě slovo: texty ke studiu diachronních bohemistických a slavistických disciplin. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|