Vyučující
|
-
Hradilová Darina, Mgr. Ph.D.
-
Vrajová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Didaktika ČJL I. je první část dvousemestrální disciplíny a je zaměřena na získání kompetence k výuce českého jazyka a literatury od 6. ročníku základní školy po poslední ročník střední školy. Obsah a cíle předmětu jsou odvozeny jednak z moderních poznatků o procesech učení, z poznatků mezinárodních studií a nových koncepcí (RWCT), z rámcových vzdělávacích programů a také ze školské praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Didaktika ČJL je zaměřena na získání kompetence k výuce českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základní školy a střední školu.
V přednáškách získávají studenti poznatky z oblasti teorie vyučování, v seminářích praktické dovednosti metodického charakteru.
|
Předpoklady
|
Určeno pro 3. blok / navazující mgr. studium.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Aktivní práce v seminářích, seminární práce formou přípravy na vyučovací hodinu, referát z oblasti teorie vyučování.
|
Doporučená literatura
|
-
Cenek, S. Úvod do teorie literární výchovy. Praha 1979.
-
Čechová, M. - Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha 1998.
-
Jelínek, J. Úvod do teorie vyučování ČJ. Praha 1979.
-
Kostečka, J. Do světa češtiny jinak. Praha 1994.
-
KOSTEČKA, J. (1995). Do světa literatury jinak.. Praha: SPN.
-
Ledrbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I, II. Plzeň 1977.
-
Plch, J. O výchově slovesným uměním. Praha 1979..
-
Polák, M. Učitel českého jazyka a současná základní škola. Olomouc 2002.
-
Svoboda, K. Didaktika ČJ a slohu. Praha 1977.
-
Svobodová, J. .: Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava 2000.
|