Vyučující
|
-
Vepřek Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Lavička David, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Volitelný předmět je zaměřen na specifickou lingvistickou disciplínu, která stojí na pomezí několika oborů; primárně však vychází z diachronního zkoumání jazyka. Je proto určen studentům, kteří již absolvovali disciplíny Slavistika a Staroslověnština a Historická mluvnice češtiny (u tohoto předmětu je také možno akceptovat jeho paralelní studium), případně Vývoj českého jazyka. Výklad na přednáškách bude směřovat k pochopení základů etymologického bádání, postupně budou představovány hláskové a tvaroslovné změny, které se na vývoji slov podílejí. Ve stejné míře bude pozornost věnována i změnám sémantickým a dalším specifikám procesu vzniku a vývoje formy i významu slov. Etymologické výklady budou zaměřeny na materiál češtiny v kontextu slovanských a také indoevropských jazyků. V praktické části (v semináři) budou studenti vedeni k samostatné přípravě, každý seminář bude tématicky zaměřen na určitý okruh slov (zpravidla vymezený sémanticky).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Volitelná přednáška a seminář jsou zaměřeny na specifickou lingvistickou disciplínu, která stojí na pomezí několika oborů; primárně však vychází z diachronního zkoumání jazyka. Výklad na přednáškách bude směřovat k pochopení základů etymologického bádání, postupně budou představovány hláskové, tvaroslovné a sémantické změny, které se na vývoji slov podílejí. Konkrétní etymologické výklady, jež budou prezentovány a diskutovány zejména v seminářích, budou zaměřeny na materiál češtiny v kontextu slovanských a také indoevropských jazyků.
student je schopen analyzovat základní procesy vzniku a vývoje formy a významu konkrétního slova, orientuje se v různých typech etymologických slovníků, je schopen hodnotit relevanci předložených etymologických výkladů
|
Předpoklady
|
student absolvoval alespoň základní minimum diachronních jazykových disciplín
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
aktivní účast na seminářích, přednesení pěti minireferátů, kolokvium založené na schopnosti analyzovat odborný etymologický výklad
|
Doporučená literatura
|
-
ERHART, A. - VEČERKA, R. Úvod do etymologie. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1981..
-
HAVLOVÁ, E. (ed.). Etymologický slovník jazyka staroslověnského. Academia, Praha od r. 1989..
-
HOLUB, J. - KOPEČNÝ, F. Etymologický slovník jazyka českého, Státní nakladatelství učebnic, Praha 1952..
-
MACHEK, V. Etymologický slovník jazyka českého, Lidové noviny, Praha 1997.
-
Rejzek, J. (2001). Český etymologický slovník. Voznice: LEDA.
-
Večerka, R. a kol. (2006). K pramenům slov. Uvedení do etymologie. Praha: NLN.
|