Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: 1. Jazykověda ? předmět jejího zkoumání, disciplíny a metody, základní literatura, pracoviště, časopisy. 2. Interdisciplinarita v jazykovědě ? smysl spolupráce s jinými vědami, trendy v myšlení o jazyce. 3. Podstata přirozeného jazyka ? základní a vedlejší funkce jazyka, jeho stavba (složky), proces komunikace. 4. Jazyk jako systém ? jazykové roviny, vztah centra a periferie v jazyce, dynamika systému. 5. Jazyková typologie a univerzálie ? kombinace vlastností v jazycích, principy vývoje jazyka. 6. Jazyk a myšlení ? psycholingvistika, kognitivní lingvistika, ontogeneze lidské řeči. 7. Jazyk a společnost ? sociolingvistika, variantnost jazyka, problémy standardizace, národní jazyk a jeho stratifikace. 8. Znak v jazyce ? sémantika, pragmatika, syntax, analýza diskurzu. 9. Lexikum ? systém/vztahy v slovní zásobě, značkovost vs. utvořenost, status tvoření slov. 10. Syntax ? věta vs. výpověď, aktuální členění, slovosled, problematika komplexních útvarů. 11. Flexe ? syntaktické a morfonologické aspekty, příklady využití jazykových korpusů. 12. Zvuková stránka ? foném vs. hláska, prozodické prostředky jazyka. 13. Jazyk a text, mluvní akty. 14. Pojetí spisovného jazyka a jazyková kultura. Úzus, norma a kodifikace. Odlišnosti češtiny od jiných jazyků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Obsah semináře určují tyto tematické okruhy: Lingvistika a její disciplíny. Různé přístupy k jazyku. Podstata jazyka a jeho stavba (složky). Jazyk a text, mluvní akty. Národní jazyk a jeho stratifikace. Pojetí spisovného jazyka a jazyková kultura. Funkční diferenciace jazyka. Jazyková norma a kodifikace, jazykový úzus. Současná jazykovědná pracoviště a odborné časopisy. Odlišnosti češtiny od jiných jazyků. V rámci semináře bude využita nová studijní opora - chystaný anglicko-český a česko-anglický slovník jazykovědných pojmů. Součástí programu vybraných seminářů bude rovněž četba anglicky psané jazykovědné literatury a následná komparace způsobů, jimiž pojímají probírané jazykové jevy jazykovědci domácí a zahraniční.
Orientace v obecné lingvistice.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
pravidelná a aktivní účast v seminářích vypracování zadaného seminárního úkolu úspěšné absolvování zápočtového testu
|
Doporučená literatura
|
-
Čejka, M. - Lotko, E. Jazyk a jazykověda I. Olomouc 1974, 1976..
-
Černý, J. - Holeš, J. (2004). Sémiotika. Praha: Portál.
-
Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia.
-
Černý, J. (1997). Jazyk a jazykověda. Praha.
-
Černý, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál.
-
Černý, J. (1998). Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubiko.
-
Erhart, A. (1990). Základy jazykovědy. Praha: SPN.
-
Hirschová, M. Pragmatika v češtině. Olomouc 2006.
-
Hirschová, M. (1989). Úvod do teorie textu.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Kořenský, J. Teorie přirozeného jazyka. Praha 1989.
-
Lotko, E. (1999). Slovník lingvistických termínů pro filology. Olomouc: VUP.
-
Mathesius, V. (1947). Čeština a obecný jazykozpyt.. Praha: Melantrich.
-
Palek, J. Základy obecné jazykovědy. Praha 1984.
-
Uličný, O. Jazyk - jazykověda - komunikace. Praha 2006.
|