Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Procvičování základních metodických kroků při analýze básnického rytmu. Přízvukové takty. Veršová a větná intonace. Český jamb a jeho rozličné podoby. Vývoj českého trocheje. Jambotrochej s odchylkami. Daktyl a volný verš. Prozodické systémy ve vývoji českého verše. Hlásková instrumentace. Lyrično. Hudebnost českého verše. Od rytmu k tématu. Fikční svět lyriky. Fikční a non-fikční prostor v autorově díle. Básnické pojmenování a básnický jazyk ve formalismu a strukturalismu. Básnický obraz ve francouzské tematické kritice. Kosmologické vlastnosti básnického obrazu. Slovo, hlas, ticho. Jak porozumět mlčení v básnickém textu? Symbol a metafora v básnickém textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Přednáška z problematiky versologie a konceptů básnického obrazu a výstavby básnického díla se zaměří na osvětlení základních pojmů disciplíny versologie, jejího vývoje v průběhu 19. a 20. století, až k současnému stavu bádání. Spolu se sledováním proměn této disciplíny nastíníme základní fáze vývoje verše v české novověké poezii. Přednášky zabývající se výstavbou literárního díla budou zkoumat jednak básnický obraz ze sémiotického a fenomenologického přístupu, jednak strukturu básnického díla jako takovou (fikční svět lyriky, lyrično Emila Staigera, teze Hugo Friedricha). Mimo jiné se též zaměříme na konfrontaci modernistického pojetí poezie i jeho proměn po konci moderny. Tematické okruhy z přednášené látky: 1) Rytmický impuls. Přízvukové takty. Veršová a větná intonace. 2) Červenkův model českého metrického verše. Český jamb a trochej. 3) Daktyl a volný verš. Základní kontury vývoje. Volný verš na pozadí české sylabotónické prozódie. Prozodické systémy v historickém vývoji českého verše. 4) Lyrické naladění. Lyrično a hermeneutický kruh. Emil. Staiger. Martin Heidegger a básnické bytí. Literární prostor Maurice Blanchota. 5) Fikční světy lyriky (M. Červenka). Fikční a non-fikční prostor. Pojem Dílo. Pojem "Écriture". 6) Rozličné mody lyrického subjektu. Stylizace a autostylizace v poezii. Autor x Subjekt díla. Rozličná pojetí autora. 7) Básnické pojmenování a básnický obraz ve formalismu a strukturalismu. H. Fridrich: Struktura moderní lyriky. 8) Fenomenologie básnického obrazu I. Gaston Bachelard. Kosmologické aspekty v poezii. Eugéne Minkowski. 9) Fenomenologie básnického obrazu II. Motiv, obraz, symbol ve francouzské tematické kritice. Albert Béguin. J. P. Richard. Georges Poulet 10) Symbol, metafora I. Kognitivní přístup. Johnson - Lakoff. Irena Vaňková: Nádoba plná řeči. 11) Symbol, metafora II. Archetypální, hermeneutická interpretace. Paul Riceur. C. G. Jung. M. Eliade. Jindřich Chalupecký a jeho koncept umění. 12) Strukturálně-sémiotický model dění smyslu a dynamiky literárního díla. M. Jankovič. Explozivita umění u J. M. Lotmana. Model umělecké situace u Zdeňka Mathausera. Fragmenty pohybu Marie Langerové. Tělo a artefakt. Petr Rezek. Miloslav Topinka. O. Paz: Poezie jako přítomnost a slavnost. Cílem semináře je osvojení metodiky analýzy českého verše včetně statistického rozboru, sledování korespondencí mezi instrumentací a rytmem aj. Výuka - orientovaná na praktická cvičení - bude doplněna rozbory rolí subjektů v literární komunikaci při četbě básnického textu, včetně zkoumání modifikací lyrického subjektu a subjektu díla. Semináře se budou taktéž zaobírat sémantickou analýzou básnického obrazu.
Schopnost interpretace básnického textu a básnického obrazu Praktická znalost versologického rozboru Porozumění úloze textových subjektů v básni při literární komunikaci
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KBH/TVBIS
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Podmínky udělení zápočtu: Maximálně dvě absence; vypracování dvou referátů, aktivní podíl na diskusích, domácí příprava textů nachystaných k vzájemně sdílené analýze. Pozn.: Pokud je student v hodině nepřítomen, je jeho povinností zjistit zadané úkoly a připravit se na následující hodinu.
|
Doporučená literatura
|
-
Další literatura bude upřesněna na přednášce.
-
(2002). Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století.. Praha.
-
Bachelard, Gaston. (2009). Poetika prostoru. Praha.
-
Červenka, Miroslav. (1963). Český volný verš devadesátých let. Praha.
-
Červenka, Miroslav. Dějiny českého volného verše. Host, Brno 2001.
-
Červenka, Miroslav. (2003). Fikční světy lyriky. Paseka: Praha-Litomyšl.
-
Červenka, Miroslav. (2006). Kapitoly o českém verši. Praha.
-
Červenka, Miroslav. (1992). Významová výstavba literárního díla. Praha.
-
Friedrich, Hugo. Struktura moderní lyriky. Host, Brno 2005.
-
Jakobson, R. Poetická funkce. Jinočany 1995.
-
Lakoff, G. - Johnson, M. (2002). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host.
-
Langerová, Marie. (1998). Fragmenty pohybu. Praha.
-
Mukařovský, Jan. (1948). Kapitoly z české poetiky I, II, III.. Praha.
-
Staiger, Emil. (2008). Poetika, interpretace, styl. Praha.
-
Staiger, Emil. (1969). Základní pojmy poetiky. Praha.
|