Vyučující
|
-
Bláha Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Jazyková situace na slovanském severu - čeština vs. slovenština, Karpaty, azbuka vs. latinka. 2. Jazyková situace na slovanském jihu - balkánský svaz, konfesijní/politické aspekty standardizace. 3. "Domácí" a "přejaté" lexémy - internacionalizace vs. purismus, hodnotové aspekty. 4. Značkové, derivované a komponované lexémy - typologické aspekty, areálové souvislosti. 5. Věta - valence přísudku, spona, vícenásobný zápor, slovosled, neosobní věty, modalita. 6. Souvětí - vedlejší věty vs. konstrukce participiální a infinitivní, spojovací prostředky. 7. Sloveso - gramatické kategorie, finitní tvary, rozdíly. 8. Substantivum - gramatické kategorie, tvrdé a měkké flektivní typy, deflektivizace. 9. Adjektivum - dlouhé a krátké tvary, posesivní adjektiva, tvrdý a měkký flektivní typ. 10. Zájmena - osobní zájmena (ortotonické a enklitické formy), ukazovací, posesivní a vztažná. 11. Vokalismus a prozodie - inventář, kvantita, přízvuk, diftongy, nosovky, proteze. 12. Konsonanty - inventář, sonanty, korelace znělosti, korelace měkkosti, poznámky k morfonologii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s jazykovou situací současných slovanských jazyků a dále s jejich lexikem, syntaxí, s verbální a nominální flexí a se zvukovou stránkou současných slovanských jazyků - vše jednak v porovnání s češtinou, jednak se zřetelem k typologickým (a vůbec obecnělingvistickým) aspektům jazykové struktury. Má prohloubit dovednost jazykové analýzy (především) publicistických textů ve všech slovanských jazycích.
Studenti se seznámí se strukturou ostatních slovanských jazyků a jejich historií. To jim umožní lépe (totiž v komparativním pohledu) poznat a interpretovat strukturu a fungování češtiny. Disciplína upevní též jejich schopnost číst texty psané azbukou, a šířeji texty v geneticky blízkých cizích jazycích, které aktivně neznají.
|
Předpoklady
|
Základní přehled o jazykovém systému češtiny, znalost lingvistické terminologie a alespoň minimální přehled o dějinách Evropy, zejm. střední.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta
Pravidelná a aktivní účast. Vypracování zadaného úkolu (prezentace vybraného slavistického tématu na semináři).
|
Doporučená literatura
|
-
BĚLIČOVÁ, Helena. (1998). Nástin porovnávací morfologie spisovných jazyků slovanských. Praha.
-
BLÁHA, Ondřej. (2015). Jazyky střední Evropy. Olomouc.
-
DALEWSKA-GREŃ, Hanna. (1997). Języki słowiańskie. Warszawa.
-
EBERHARD, David M. - SIMONS, Gary F. - FENNIG, Charles D. (eds.). (2019). Ethnologue: Languages of the World. Dallas.
|