Předmět: Metody literární historie 2

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Metody literární historie 2
Kód předmětu KBH/MLH2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Mocná Dagmar, prof. PhDr. CSc.
  • Vrajová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vývoj literárněhistorického diskursu, možné modely a koncepty LH, její stěžejní problémy, terminologie. 2. Spory o koncept romantismu, redefinice pojmu, konstituce termínu biedermeier v české literární historii. (Literární směr jakožto literárně historický konstrukt) 3. Periodické publikace v literární komunikaci. (Jejich funkce, vývoj českých literárních periodik v průběhu 19. stol., diskuse o podobě národní literatury, rekonstrukce literárního života) 4. Vliv publicistiky na formování literárních žánrů, specifika situace zveřejnění literárního díla v periodiku. (Arbes, Sládek) 5. Edice korespondence, deníky a memoáry. Specifika těchto typů písemných literárněhistorických pramenů. Světlá ? Neruda v dopisech; cestovní deník Karla Krameria: Putování po českých hradech (1814?1818). 6. Literární žánr jako faktor literárního vývoje (vývoj historického románu, románu ve verších, vesnické povídky, balady apod.) 7. Textologické aspekty díla Karla Hynka Máchy. 8. Tzv. druhý život autora a díla (na příkladu B. Němcové; + geneze literárního díla, rekonstrukce biografického kontextu, život autora a jeho dílo v proměnách literárněhistorických konceptů) 9. Konkretizace literárního díla ? přínos F. Vodičky a důraz na čtenářský aspekt literárního díla; recepční přístupy ke zkoumání literatury 19. století. 10. Otázka literárního kánonu české literatury 19. století. 11. Babička, Máj, Kytice ? problematika filmových adaptací literárního díla. 12. Rekonstrukce dobového kritického ohlasu literárního díla (Mácha, Neruda, Hálek, Krásnohorská, Vrchlický).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem semináře bude navazovat na přednášky z disciplín Metody literární historie a Česká literatura 19. století. Stěžejní metody LH budou aplikovány na konkrétní textový materiál české literatury 19. století. Studenti budou seznámeni s aktuálními problémy a diskusemi české literární historie zaměřené na literaturu 19. století.
Cílem kurzu je osvojit si základní literárněhistorické dovednosti a návyky a umět je aplikovat na literární text.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast na semináři, příprava materiálů ke studiu, četba. Závěrečná atestace semináře: Zápočtový test.
Doporučená literatura
  • Bolton, Jonathan, ed. (2007). Nový historismus / New historicism. Brno.
  • Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany, HaH, 1999..
  • Kol. aut. (2001). Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno.
  • Papoušek, V., Tureček, D. (2005). Hledání literárních dějin. Praha - Litomyšl.
  • Papoušek, Vladimír. (2010). Dějiny nové moderny. Praha.
  • Stephen Greenblatt. (2007). Velký příběh neznámého muže. Praha.
  • Tureček, Dalibor-Urválková, Zuzana. (2006). Mezi texty a metodami. Národní a univerzální v české literatuře 19. století.. Olomouc.
  • Vodička, F. (1969). Struktura vývoje. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2025) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2025) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní