Vyučující
|
-
Mocná Dagmar, prof. PhDr. CSc.
-
Vrajová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj literárněhistorického diskursu, možné modely a koncepty LH, její stěžejní problémy, terminologie. 2. Spory o koncept romantismu, redefinice pojmu, konstituce termínu biedermeier v české literární historii. (Literární směr jakožto literárně historický konstrukt) 3. Periodické publikace v literární komunikaci. (Jejich funkce, vývoj českých literárních periodik v průběhu 19. stol., diskuse o podobě národní literatury, rekonstrukce literárního života) 4. Vliv publicistiky na formování literárních žánrů, specifika situace zveřejnění literárního díla v periodiku. (Arbes, Sládek) 5. Edice korespondence, deníky a memoáry. Specifika těchto typů písemných literárněhistorických pramenů. Světlá ? Neruda v dopisech; cestovní deník Karla Krameria: Putování po českých hradech (1814?1818). 6. Literární žánr jako faktor literárního vývoje (vývoj historického románu, románu ve verších, vesnické povídky, balady apod.) 7. Textologické aspekty díla Karla Hynka Máchy. 8. Tzv. druhý život autora a díla (na příkladu B. Němcové; + geneze literárního díla, rekonstrukce biografického kontextu, život autora a jeho dílo v proměnách literárněhistorických konceptů) 9. Konkretizace literárního díla ? přínos F. Vodičky a důraz na čtenářský aspekt literárního díla; recepční přístupy ke zkoumání literatury 19. století. 10. Otázka literárního kánonu české literatury 19. století. 11. Babička, Máj, Kytice ? problematika filmových adaptací literárního díla. 12. Rekonstrukce dobového kritického ohlasu literárního díla (Mácha, Neruda, Hálek, Krásnohorská, Vrchlický).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře bude navazovat na přednášky z disciplín Metody literární historie a Česká literatura 19. století. Stěžejní metody LH budou aplikovány na konkrétní textový materiál české literatury 19. století. Studenti budou seznámeni s aktuálními problémy a diskusemi české literární historie zaměřené na literaturu 19. století.
Cílem kurzu je osvojit si základní literárněhistorické dovednosti a návyky a umět je aplikovat na literární text.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast na semináři, příprava materiálů ke studiu, četba. Závěrečná atestace semináře: Zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
Bolton, Jonathan, ed. (2007). Nový historismus / New historicism. Brno.
-
Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany, HaH, 1999..
-
Kol. aut. (2001). Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno.
-
Papoušek, V., Tureček, D. (2005). Hledání literárních dějin. Praha - Litomyšl.
-
Papoušek, Vladimír. (2010). Dějiny nové moderny. Praha.
-
Stephen Greenblatt. (2007). Velký příběh neznámého muže. Praha.
-
Tureček, Dalibor-Urválková, Zuzana. (2006). Mezi texty a metodami. Národní a univerzální v české literatuře 19. století.. Olomouc.
-
Vodička, F. (1969). Struktura vývoje. Praha.
|