Předmět: Mediální gramotnost 2

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Mediální gramotnost 2
Kód předmětu KBH/MEDG2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Polách Vladimír, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. normativní teorie médií, ideologický rámec fungování médií v ČR; 2. teorie veřejné sféry; otázka konceptu veřejnoprávnosti, diskuze nad financováním veřejnoprávních médií, zahraniční komparace; 3. politizace veřejnoprávních médií u nás, způsob vedení a kontroly veřejnoprávních médií; 4. otázka regionálních médií - stav, struktura, vývoj; 5. globalizace médií jako globální problém; oligopol; 6. vlivy globalizace u nás; vlivy na programovou skladbu, tematickou agendu, komodifikace médií; 7. občanská žurnalistika; aktivistická média; 8. nová (elektronická) média;

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seznámení se s obecnými přístupy, termíny a koncepty myšlení o (českých) médiích: normativní teorie, veřejnoprávnost, globalizace a bulvarizace, proměny nových médií.
Student se seznámí se základními pojmy žurnalistické teorie především v oblasti vytváření mediálních obsahů (teorie gatekeepingu, zpravodajských hodnot, nastolování agendy, mediálních rutin, regulace a samoregulace médií). Výuka bude postavena na orientaci a příkladech z české mediální praxe.
Předpoklady
Absolvování předmětu KBH/MEDG1 - Mediální gramotnost 1, nebo ekvivalentního.
KBH/MEDG1

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

povinná účast (80 %), spolupráce na skupinovém úkolu analytického typu, pravidelná orientace v dění na mediální scéně; zápočtový test, zkouška Přítomnost v seminářích - jsou povoleny dvě absence bez nutnosti vysvětlování. Zároveň upozorňuji, že v rámci semináře není dovoleno (neurčí-li vyučující jinak) navštěvovat sociální sítě, využívat systémů IM (viber, messenger atd.) nebo masivně využívat mobilní telefony. Pokud někdo toto pravidlo opakovaně poruší, bude chápán jako absentující v rámci semináře, i když bude fyzicky přítomen.
Doporučená literatura
  • Burton, G., Jirák, J. (2001). Úvod do studia médií. Brno: BARRISTER&PRINCIPAL.
  • Jirák, J. - Köpplová, B. (2009). Masová média.
  • Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a společnost.. Praha: Portál.
  • Končelík, J. - Večeřa, P. - Orság, P. (2010). Dějiny českých médií 20. století. Praha.
  • McChesney, R. (2009). Problém médií. Všeň.
  • McQuail, D., & Antonínová, H. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
  • Pouperová, O. (2010). Regulace médií. Praha.
  • Trampota, T. (2006). Zpravodajství.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích (2025) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní