Vyučující
|
-
Polách Vladimír, Mgr. Ph.D.
-
Libicher Miroslav, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. proměna tzv. žurnalistického pole po r. 2000; obecný úvod; typologie médií; média jako instituce 2. typologie žurnalistiky, funkce a postavení žurnalistiky; specifika české žurnalistiky 3. předpoklady fungování médií - normativní teorie; sociální konstrukce reality; 4. smysl a role médií v historii a současnosti - vývoj médií a vývoj jejich funkce 5. cesta od informace ke zprávě - news values, gatekeeping 6. cesta od zprávy k agendě - agenda setting 7. rešerše, investigace, zdrojování (příklady, principy, ideologie, historie) 8. objektivita jako klíčové slovo v mediální oblasti, princip dodržování informační kvality 9. digitalizace žurnalistiky a proměny základních postupů (částečně v reflexi předchozích témat) 10. regulační a samoregulační mechanismy; 11. fake-news, AI a budoucnost žurnalistiky (médií)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Seminář si klade za úkol seznámit studenty se základními teoretickými a praktickými znalostmi a postupy v těchto oblastech: - orientace v terminologii a typologii související s médii a žurnalistikou - základní teorie vážící se na vznik a funkci mediálních obsahů, především žurnalistických - popis a analýza české mediální krajiny - základní informace k regulačním systémům v oblasti médií - digitalizace a proměna žurnalistického pole
Student se seznámí se základními pojmy žurnalistické teorie především v oblasti vytváření mediálních obsahů (teorie gatekeepingu, zpravodajských hodnot, nastolování agendy, mediálních rutin, regulace a samoregulace médií). Výuka bude postavena na orientaci a příkladech z české mediální praxe.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Didaktický test, Dotazník
Písemný úkol na základě sekundární literatury, zápočtový test. Povinná účast (80 %).
|
Doporučená literatura
|
-
BURNS, L. S. Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře..
-
BURTON, G., JIRÁK, J. (2001). Úvod do studia médií.
-
Foret, M. - Lapčík, M. - Orság, P. (eds.). (2008). Média dnes. Reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc.
-
FORET, M., LAPČÍK, M., ORSÁG, P. (eds). (2008). Mediální praxe. Základy žurnalistických profesí. . Olomouc: FF UP.
-
Hvížďala, K. (2011). Mardata. Praha.
-
Jílek, V. Žurnalistické texty jako výsledek působení jazykových a mimojazykových vlivů, Olomouc 2009, 120 s., příloha CD..
-
Jirák, J. - Köpplová, B. (2002). Média a společnost. Praha.
-
Kolektiv autorů. (2005). Zpravodajství v médiích. Praha.
-
Kolektiv autorů. (2006). Z/vůle médií. Stati k novinářské teorii a praxi. Praha.
-
Končelík, J. - Večeřa, P. - Orság, P. (2010). Dějiny českých médií 20. století. Praha.
-
McCombs, Maxwell. (2009). Agenda Setting. Praha.
-
Polách, V. (ed.). (2008). Mediální teorie a praxe. Cyklus přednášek.. Olomouc.
-
Ruß-Mohl, Stephan-Bakičová, Hana. Žurnalistika. Praktický průvodce praktickou žurnalistikou. 2005..
-
Trampota, T. Zpravodajství.
|