Předmět: Literární kritika

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Literární kritika
Kód předmětu KBH/LTKSE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Změlík Richard, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Literární kritika, literární historie, literární teorie 2. Metody literární kritiky 3. Žánry literární kritiky 4. Počátky české literární kritiky 5. Od národního programu k hledání uměleckých hodnot 6. Pokusy o vědeckou kritiku a estetiku v 19. stol. 7. F. X. Šalda v kontextu nástupu moderny 8. Estetická a ideologická diferenciace literární kritiky mezi dvěma válkami 9. Václav Černý a jeho boje o tvůrčí svobodu 10. Kritika v 50. a 60. letech 20. století: od Štolla k Lopatkovi 11. Literatura a politika v oficiální, samizdatové a exilové kritice let 70. a 80. let 20. stol. 12. Literární kritika po roce 1989: hledání, nebo rezignace?

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kursu je vymezit místo literární kritiky v kontextu literární vědy (i s ohledem na rozdíly v českém/slovanském a německém kontextu na straně jedné a angloamerickém a francouzském na straně druhé), seznámit studenty s vývojem jejích metod, objasnit její žánrovou problematiku a nastínit vývoj českého kritického myšlení o literatuře od jeho počátků po současnost s důrazem na profilující směry a klíčové osobnosti (např. F. X. Šalda, Václav Černý, Bedřich Fučík, Jan Lopatka), a to v kontaktu s vývojem evropským a světovým, či klíčové polemické události (kritická reflexe Máchova Máje, polemické reakce na Škvoreckého Zbabělce). Seminář bude zaměřen na analýzy proměn vztahů estetiky, ideologie a politiky v literárněkritickém diskursu v jednotlivých obdobích, ale i u jednotlivých osobností, a to zejména ve dvacátém století (např. Šalda, Peroutka, B. Fučík, B. Václavek, J. Chalupecký, L. Štoll, J. Opelík, M. Jungmann, Z. Kožmín, M. Blahynka, P. Janoušek, kritici Revolver Revue), které by měly osvětlit hodnoty, jež kritici otevřeně či skrytě zastávají a prosazují. Důraz bude kladen na porozumění dobové diskurzívní situaci. Na realizaci semináře se z 30 % podílí prof. PhDr. Lubomír Machala, Csc.
Vymezení předmětu, přehled o základních metodách, získání přehledu o dějinách české literární kritiky. Schopnost analýzy diskursu literární kritiky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Aktivní účast na seminářích, písemný referát
Doporučená literatura
  • Buriánek, František. (1982). Úvod do literární kritiky. Praha .
  • Černý, Václav. (1968). Co je kritika, co není a k čemu je na světě . Brno.
  • Haman, Aleš. (1999). Nástin dějin české literární kritiky. Jinočany.
  • Novák, Arne. (1925). Kritika literární: Metody a směry, zásady a prakse. 2. vyd. . Praha.
  • Wellek, R. (2005). Koncepty literární vědy. Jinočany.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) Kategorie: Filologické vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní