Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Proměny funkčních modelů literatury a pojetí role umělce v české literatuře devatenáctého století. Otázky nadnárodní motivace proměn funkčních modelů v č. lit. 19. stol. 2. Meze a úskalí pozitivistického přístupu k literatuře (na konkrétním materiálu věnovanému české literatuře 19. století.) 3. Synopticko-pulzační model literární historie 4. Recepční horizonty české literatury národního obrození a 2. poloviny 19. století 5. Komparatistika jako možný způsob myšlení o literatuře 19. století; dvojí zdroj komparativního myšlení 6. Modely transformace ve vztazích mezi českou a německou literaturou 19. století; podněty českých osvícenců z Vídně pro českou literární historii na počátku českého národního obrození 7. Genderové přístupy k české literatuře 19. století 8. Konstituování termínu literární biedermeier v české literární historii 9. Mácha redivivus - současná diskuse o díle Karla Hynka Máchy 10. Karel Sabina - reinterpretace osobnosti a díla 11. Božena Němcová - revidované čtení Babičky 12. Areálové pojetí literatury 19. století prizmatem nové interpretace Tylových kouzelných her
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je na textovém materiálu české literatury 19. století dokumentovat nejnovější výsledky bádání ve vědním oboru literární historie, revidovaný přístup k této disciplíně a jeho projevy v odborných studiích věnovaných problematice č. lit. 19. stol. Analytická část semináře bude zaměřena na motivaci studentů k samostatné aplikaci teoretických východisek na vybraná díla české literatury 19. století. Na realizaci předmětu se ze 30% podílí prof. Mocná.
Studenti si osvojí základy komparatistiky jako vědní disciplíny na základě práce s textovým materiálem literatury 19. století.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Vypracování seminární práce, z níž bude zřetelná schopnost aplikovat komparatistickou metodu na zvolený literární text.
|
Doporučená literatura
|
-
Bláhová, K. Historie literární. Emancipace vědní disciplíny na přelomu 19. a 20. stol. Česká literatura 54, 2006, č. 4, s. 45-86..
-
Haman, Aleš - Holý, Jiří - Papoušek, Vladimír. (2006). Kritické úvahy o západní literární teorii. Praha.
-
Charypar, Michal. (2010). Karel Sabina - "epigon" a tvůrce. Praha.
-
Jakobson, R. Poetická funkce. Jinočany 1995.
-
Janáčková, Jaroslava. (2001). Příběh tajemného psaní. Praha.
-
Papoušek, V., Tureček, D. (2005). Hledání literárních dějin. Praha - Litomyšl.
-
Papoušek, Vladimír. (2010). Dějiny nové moderny. Praha.
-
Sládek, Ondřej - Bláhová, Kateřina (ed.). (2008). O psaní dějin. Teoretické a metodologické problémy literární historiografie. Praha.
-
Stephen Greenblatt. (2007). Velký příběh neznámého muže. Praha.
-
Tureček, Dalibor-Urválková, Zuzana. (2006). Mezi texty a metodami. Národní a univerzální v české literatuře 19. století.. Olomouc.
-
Vodička, F. (1969). Struktura vývoje. Praha.
|