Vyučující
|
-
Bláha Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Stratifikace českého národního jazyka ? základní kritéria a modely 2. Tradiční nářečí a interdialekt v Čechách 3. Tradiční nářečí a interdialekt na Moravě a ve Slezsku 4. Česko-moravská jazyková hranice 5. Jazyková situace v pohraničí 6. Regionálně podmíněné diference v hláskosloví 7. Regionálně podmíněné diference ve tvarosloví 8. Regionálně podmíněné diference ve slovní zásobě 9. Tzv. obecná čeština ? charakteristika a funkce 10. Problematika hovorové spisovné češtiny 11. Běžně mluvený jazyk ? městská mluva 12. Argot a slangy 13. Využití nářečí v literatuře
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Přednáška a seminář seznamují s rozvrstvením českého národního jazyka, dějinami českého spisovného jazyka a se základními vývojovými procesy v češtině. Důraz je kladen na postižení variantnosti češtiny jako národního jazyka, a to jak z hlediska čistě synchronního, tak i diachronně synchronního. Důraz je položen na diferenciaci teritoriálně a sociálně podmíněnou a na funkčně stylové využití jednotlivých variet, resp. jazykových prostředků pro ně typických.
schopnost vnímat češtinu jako soubor diferencovaných jazykových prostředků, adekvátně je interpretovat a používat
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
(zápočet) aktivní účast v semináři, vypracování referátu; (kolokvium) přehledná znalost probrané látky, důkladná znalost vybraných položek z odborné literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Český jazykový atlas 1-5. Praha 1993-2006.
-
Bělič, J. Nástin české dialektologie. Praha 1972.
-
Daneš, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha 1997..
-
Hubáček, J. Výběrový slovník českých slangů. Ostrava 2003..
|